23948sdkhjf

Ny låda för rätt temperatur på take-away

Företaget Dometic presenterar en serie nya leveransboxar. Lådan kan monteras på mopeder, motorcyklar, elcyklar eller i bilar.

Den högteknologiska leveranslåda som behåller maten i rätt temperatur under transporten till konsumenten är nu redo för lansering.

Den nya leveransboxen Dometic Delibox, tar hävdar företaget bakom, helt bort problematiken med varm mat som kallnat, och kall mat som blivit varm under leveransen.

I samband med lanseringen och som en del i Matrapporten 2021 från matkommunikationsbyrån Food & Friends har Dometic gjort en kartläggning av svenskarnas take away-vanor. Siffrorna, som nu presenteras för första gången, visar att konsumenterna efterfrågar en förbättring i branschen.

– Uppenbarligen finns det ett stort utrymme för förbättring i branschen. Vi vet att vår produkt kommer att avhjälpa problemet med kall mat vid leverans och hoppas därmed kunna öka kvaliteten och synen på take away som helhet. Att så många skulle kunna tänka sig att beställa hem mat oftare om utbudet var större visar också på ett behov och nu hoppas vi att det blir värt för krögare att ta fram take away-erbjudanden av hög kvalitet, säger, Andreas Karlsson, global head of business development mobile delivery på Dometic.

Nedan följer en sammanfattning av rapporten:

Att coronapandemin har gett ett uppsving för take away-industrin förvånar nog ingen. Idag är det 37 procent av populationen som beställer take away minst en gång i månaden. I år uppger svensken överlag att man planerar att lägga mer pengar på att köpa take away det kommande året. 20 procent säger att man kommer att lägga mer pengar i år, jämfört med 12 procent för 2020. Det är en ökning med hela 67 procent vilket visar på ett ökat intresse för take away.

Samtidigt finns det finns en stor förbättringspotential inom branschen. Respondenterna fick nämligen också svara på frågan hur troligt det är att de skulle beställa hem mat oftare från restaurang utifrån olika scenarier. 52 procent av den totala populationen uppger att de skulle beställa mer take away om maten hade rätt temperatur när den kom fram. 41 procent av respondenterna kunde dessutom tänka sig att beställa oftare om utbudet av rätter var större.

Mat som hunnit bli kall vid leverans är också det som stör svenskarna allra mest med take away. Hela 37 procent av den totala populationen tycker detta är det mest irriterande med hemlevererade måltider. På en andraplats av irritationsmoment är kostnaden för leveransen för 28 procent av befolkningen. Detta följt av långa leveranstider på 22 procent, kostnaden för maten på 20 procent, felleveranser på 20 procdent, att matleveransen inte känns hygienisk på 5 procent.

Nedbrutet på var man bor så visar det att 44 procent av stockholmarna beställer take away minst en gång i månaden. Motsvarande siffra för Göteborg är 36 procent, alltså lite mindre. I Malmö däremot är motsvarande siffra hela 56 procent, vilket gör Malmö till den hämtmats-tätaste staden i Sverige.

Mer information om Dometic DeliBox hittar du här.

Matrapporten 2021 i sin helhet finns att hämta här.

Källa: Food & Friends Matrapport 2021. #matrapporten2021

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094