23948sdkhjf

Strid om godaste burgaren – Max varumärkesskydd kritiseras

Bastard Burgers utmanar Max i reklamkampanj.

Max har lyckats varumärkesskydda "Max Sveriges godaste burgare". Det har retat upp konkurrenten Bastard Burgers som nu slår tillbaka.

– Att Max har kunnat ge sig själv ensamrätt på att vara godast är lite absurt, säger Simon Wanler, vd och medgrundare på Bastard Burgers.

Figuren med Max logotype och texten Sveriges godaste burgareunder finns numera i varumärkesdatabasen hos Patent- och registreringsverket, PRV. Det nationella varumärket registrerades i augusti förra året och är giltigt till och med den 8 juni 2031. 

Konkurrenterna är inte roade och Bastard Burgers har nu rullat ut en reklamkampanj där kedjan, baserat på en egen undersökning, hävdar att deras hamburgare är godast. I undersökningen som utfördes av Norstat i mars och besvarades av 1 400 personer så svarade 30 procent att Bastard Burgers serverar den godaste hamburgaren. Max hamnade på andra plats med 20 procent.

Enligt Simon Wanler kände inte Bastard Burgers till Max varumärkesskydd när de beställde undersökningen. Det var när de funderade över hur de skulle marknadsföra undersökningen som varumärkesskyddet uppdagades.    

Wanler medger att budskapet i reklamkampanjen som syns i tv och i sociala medier är ett sätt att väcka uppmärksamhet och att utmana Max har gett positiv respons och därmed önskat resultat. 

– Max har haft den jargongen mot McDonald's och jag tror att de uppskattar den kulturen inom branschen. Kampanjen är gjord med glimten i ögat. Vi har inte några planer på att långsiktigt försöka ta Max plats, säger han och fortsätter:

– Man kan inte ta patent på smak. Alla kan säga att de har den godaste hamburgaren. Men det är när Max försöker bygga upp skyddsnät och få det registrerat som det blir extra provocerande. 

Fajten står alltså i första hand mellan två snabbmatskedjor med rötterna i Luleå, men känslorna har rörts upp även i resten av branschen sedan PRV-beslutet blev känt. Simon Wanler och hans kollegor på Bastard Burgers har varit i kontakt med flera andra aktörer som också är kritiska.

– Burgarssverige har utvecklats så enormt mycket de senaste åren och det är en ny generation som tar plats nu. Flippin’ Burgers satte smashburgaren på kartan och banade väg för Bastard Burgers, Funky Chicken Food Truck och många fler. Det kryllar av riktigt bra burgarställen runt om i Sverige, vilket säger mig att den nya generationens burgare är här för att stanna. Sverige är ingen ”enburgarstat”, låt oss credda varandra i stället för att försöka ta patent på matglädje, avslutar Simon Wanler.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094