23948sdkhjf

Global expansion för Eataly

Den familjeägda italienska kedjan Eataly behöver kapital och säljer majoritetspost till investmentbolag.

Det europiska investmentbolaget Investindustrial köper 52 procent av den italienska kedjan Eataly med verksamhet bland annat i Stockholm. 

Coronapandemin slog, precis som för andra retail- och restaurangkedjor, hårt mot det familjeägda bolaget, men med 200 miljoner euro (över två miljarder svenska kronor) i nytt kapital kan Eataly accelerera den globala expansion, meddelar de två bolagen i ett gemensamt uttalande. Pengarna ska både användas till att öppna nya flaggskeppsbutiker och utveckla nya koncept. 

Eatalys affärsidé är att erbjuda en plats där kunden under ett och samma tak kan äta, handla och lära sig mer om italienska delikatesser. Idén till konceptet föddes hos Oscar Farinette 2002, som efter fem år av efterforskningar sedan öppnade den första butiken i Turin i januari 2007.

Elva år senare, i februari 2018, slogs portarna upp i biografen Röda Kvarns tidigare lokaler på Biblioteksgatan i Stockholm. Eataly på Biblioteksgatan omfattar tre restauranger, barer, kafé och saluhallsliknande matmarknad.

Kedjan har i dag 44 ställen i 15 olika länder. Eataly äger också eller är partner i cirka 19 hållbara företag som framställer eller distribuerar italienska delikatesser av olika slag.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Kasai påbörjar expansionsresa – växer norrut
Premiär för Waynes första kafé i Danmark
Engångsmuggen ska bort, forskning ska reda ut hur
Stjärnkrögaren om årets Nobelmiddag
Restaurangerna i Arlandas första food hall – pristak införs
Ny restaurangchef på Grand Hotel Saltsjöbaden
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Fri Köpenskap
Packnet

Sänd till en kollega

0.078