23948sdkhjf

Uppåt för bryggerierna – sockerfritt och alkoholfritt går starkt

Försäljningen av bryggeriprodukter har återhämtat sig efter flera tunga pandemiår.

Enligt preliminära siffror från föreningen Sveriges Bryggerier fortsätter de två trender som synts på dryckessidan under flera år. Försäljningen av sockerfri läsk och alkoholfri öl ökade med 16 respektive 6 procent under 2022 jämfört med året innan.

– Sockerfri läsk har faktiskt varit en starkt växande trend sedan flera år tillbaka och nu är över hälften av all läsk som säljs sockerfri. Branschen har jobbat stenhårt med att ta fram sockerfria varianter och det är glädjande att se att vi går åt rätt håll. Att minska sockret i vår konsumtion är en viktig folkhälsofråga, säger Anna-Karin Fondberg, vd för Sveriges Bryggerier.

Totalt sätt har försäljningen av bryggeriprodukter återhämtat sig efter flera tunga pandemiår. Bryggeriernas totala försäljning ökade med 7 procent under 2022, men på grund av kostnadsökningarna väntas marginalerna ha krympt. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Två nya trendiga takterasser
Boston-inspirerat på O'Learys nya nöjespalats
Katastrofmånad för restaurangbranschen
Bolt stänger abrupt ner sin matbudsverksamhet
Största danska burgarkedjan vill erövra Sverige
Hammars Bryggeri gör nytt förvärv – ”unik möjlighet”
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078