23948sdkhjf

Veganprofilen vill nå fram till restaurangerna med ny vegoburgare

Orklas varumärke Anamma lanserar ny vegoburgare för foodservicebranschen ihop med Gustav “Jävligt Gott” Johansson.

Veganprofilen Gustav “Jävligt Gott” Johansson har tidigare tagit fram flera veganska produkter i samarbete med Orkla Foodsolution och dess varumärke Anamma. Nu lanseras den senaste nyheten, en vegoburgare på 120 gram som är avsedd för foodservicebranschen.

– Min del är att fungera som garant för att det är gott. Jag har jobbat hårt på att ta fram det bästa ur de produkter som bär mitt namn. Det behövs bättre växtbaserade produkter på marknaden och jag tycker att vegoburgaren från Anamma är bäst i Sverige just nu, säger Gustav Johansson som också är kulinarisk ledare och delägare i den veganska restaurangen Chouchou i Stockholm. 

Han vill nå ut till kockarna med sina idéer. Vegoburgaren är ett sätt.

– Jag vet hur det är att arbeta som kock eftersom att jag driver en egen restaurang, säger Gustav Johansson som är kulinarisk ledare och delägare i den veganska restaurangen Chouchou i Stockholm.

Den nya premiumburgaren från Orkla Foodsolutions är ostekt, glutenfri, vegansk och gjord på ärta, bondböna och sojaprotein. Enligt Gustav Johansson har burgaren en tydlig umami-smak och en bra textur. Den går både att steka och grilla.

Den nya vegoburgaren också 90 procent mindre klimatpåverkan jämfört med hamburgare gjorda på nötfärs, enligt Orkla Foodsolutions.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062