23948sdkhjf

Medieprofil blir vd för Svenska Brasserier

Krogkoncernen, som äger bland annat Sturehof, Riche och lyxkrogen Aira, får ny vd.

I januari lämnade han jobbet som vd för SF Studio. Nu står det klart att Michael Porseryd byter bransch. Han efterträder Niklas Johansson som ny vd för krogkoncernen Svenska Brasserier.

I ett pressmeddelande beskriver Michael Porseryd det som ett stort privilegium att få ta över taktpinnen i Svenska Brasserier, och att få ersätta en ledare som lämnat bolaget i, som han uttrycker det, så fin författning,

Michael Porseryd har lång erfarenhet från media- och underhållningsbranschen, bland annat som chef för MTG Publishing (senare Viaplay) samt film- och tv-produktionsbolagen Metronome och Endemol. Senast var han sex år på SF.

– Jag ser tydliga paralleller mellan media- och underhållningsbranschen, och den gastronomiska världen. Båda kräver en djup förståelse för kundens preferenser, förmågan att skapa unika upplevelser, och ett orubbligt engagemang som eftersträvar förträfflig kvalitet.

Avgående vd Niklas Johansson har varit elva år i företaget och som vd lett Svenska Brasserier under de sex senaste åren.

– Vi vill uttrycka vår hjärtliga och innerliga tacksamhet till Niklas Johansson, inte minst för hans hårda arbete under pandemin. När vi nu välkomnar Michael Porseryd är det med en övertygelse om att hans erfarenhet och visdom kommer att leda Svenska Brasserier till nya höjder, kommenterar Matilda Jackson, styrelseordförande för Svenska Brasserier och dotter till grundaren PG Nilsson.

I Svenska Brasserier ingår förutom Sturehof, Riche, Riche Fenix och Tommy Myllymäkis lyxkrog Aira även Teatergrillen, Taverna Brillo, Ulriksdals värdshus och Luzette.

Artikeln är en del av vårt tema om Jobb & Karriär.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094