23948sdkhjf

K-märkt får ny ägare – och muskler att expandera

K-Märkt blir helägt dotterbolag till servicebolagsjätten Sodexo. Men varumärket förblir intakt och grundartrion stannar och fortsätter driva verksamheten.

Servicebolaget Sodexo köper restauranggruppen K-Märkt av grundartrion Daniel Roos, Hanna Normark och Jens Dolk.

Övergången skedde den 30 november 2023.

– Sodexo delar vår ambition att förändra hur vi lagar och äter mat. K-märkt kommer att få möjlighet att växa, utvecklas och servera långt fler måltider än vi kan på egen hand, samtidigt som vi kan fokusera på det vi gör bäst – laga god och hållbar mat, säger Jens Dolk, medgrundare och vd för K-märkt, i en kommentar.

Peter Mellin, vd för Sodexo Sverige, kommenterar affären för tidningen Rent.

– Det är fantastiskt roligt och rimmar väl med vår uttalade ambition att växa och bli ännu bättre inom hållbar mat. Det är ett starkt varumärke som bidrar med edge och det är också viktigt för oss. De har utarbetat en bra modell för att arbeta mer hållbart och kommer att bidra med ny energi och inspiration, säger Peter Mellin, vd för Sodexo Sverige till tidningen Rent.

K-Märkt, grundat 2014 med restaurang och bageri i Garnisonen på Östermalm i Stockholm, har sex restauranger och kaféer samt cateringverksamhet och e-handel i Stockholmsområdet. Med Sodexo som ägare adderas muskler att expandera konceptet både i Stockholm såväl som ut i landet och då främst till Göteborgs- och Malmöregionen.

– För oss handlar det om att få in mycket kompetens och inspiration i bolaget och samtidigt stötta K-Märkt i deras expansion. När vi fick höra om att de var intresserade av ett nytt ägarskap så blev vi genast intresserade. Med förvärvet kliver vi in i en ny nisch och kommer även att möta en ny kund, säger Peter Mellin.

Hittills har Sodexo i huvudsak drivit personalrestauranger, kaféer och arbetat med catering inne hos bolag.

– Men nu får vi möta en bredare publik vilket också ska bli spännande, säger Peter Mellin.

– Vi har duktiga medarbetare och kan utveckla mycket själva men vi kan inte göra allt. Bara det att K-Märkt utvecklat innovativa metoder för ökad hållbarhet och minskat matsvinn och har eget pâtisserie gör att vi inte minst får goda möjligheter att utveckla vår bageri- och kaféverksamhet, fortsätter han.

Peter Mellin säger att K-Märkt blir ett helägt dotterbolag och att varumärket ska förbli intakt och inte ”sugas” upp i jätten Sodexo. Enligt Peter Mellin stannar grundartrion i verksamheten och ska fortsätta att driva K-Märkt.

Sodexos vd säger att trots de stora utmaningarna så kom bolaget ur pandemin på ett bra vis och att bolaget nu är väl rustat för framtida expansion.

– Det är också det som gör det möjligt för oss att satsa och även göra förvärv. Men vi är kräsna och är inte intresserade av vilka bolag som helst utan starka varumärken och välskötta bolag som K-Märkt.

K-Märkt omsatte drygt 96,5 miljoner kronor 2022 och redovisade ett rörelseresultat, om nära 9,8 miljoner kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078