23948sdkhjf

Omsättningsrekord för Max – passerar milstolpen 5 miljarder

Den svenska verksamheten står för 4,7 av totalt 5,4 miljarder. Vd Richard Bergfors tror att 2024 blir ännu bättre och planerar tio nya restauranger, varav sex i Sverige.

Max kraftiga expansion märks i omsättningssiffrorna för 2023. För första gången passerar snabbmatskedjan fem miljarder kronor. Omsättningsrekordet vill den norrländska burgarkedjan gärna skryta om redan innan bokslutet är officiellt.

–5 miljarder i omsättning är en viktig milstolpe i vår företagsutveckling. Max har sedan 2016 mer än fördubblat omsättningen. Vi är mer fokuserade på att växa med fler restauranger och ta marknadsandelar genom att erbjuda våra gäster Sveriges godaste burgare till ett riktigt bra pris, säger Max vd och ägare Richard Bergfors i ett pressmeddelande.

Enligt förhandssiffrorna kommer Max Burgers att redovisa en omsättning för 2023 på 5,4 miljarder med alla marknader inräknade. Det är en ökning med 12 procent jämfört med året innan.

Vinsten väntas landa på samma nivå som 2022.

Max utveckling 2018-2023

Omsättning för Max Burgers AB (den svenska verksamheten):

2018: 3,1 miljarder

2019: 3,4 miljarder

2020: 3,3 miljarder

2021: 3,7 miljarder

2022: 4,2 miljarder

2023: 4,7 miljarder

För den svenska verksamheten låg omsättningen för 2022 på 4,2 miljoner kronor och Max Burgers AB redovisade ett resultat på 391 miljoner kronor. 2023 växte omsättningen till cirka 4,7 miljarder med en vinst i paritet med 2022.

150 av 193 Max-restauranger finns hemma i Sverige. Kedjan har också 24 restauranger i Polen, 7 i Norge, 7 i Egypten och 5 i Danmark. Och fler ska det bli i samtliga dessa länder. 

Magkänslan är att vi har det värsta bakom oss. Vi tror att 2024 blir ännu bättre. Richard Bergfors

2022 öppnade Max sju nya restauranger. I år utlovas en expansionstakt som överstiger förra årets. Totalt planeras tio nya restauranger, varav sex svenska. Detta trots att branschen fortfarande har tuffa utmaningar i form av höga råvarukostnader och lågkonjunktur.

– Magkänslan är att vi har det värsta bakom oss. Vi tror att 2024 blir ännu bättre, och det går åt rätt håll, även om en hel del motvind kommer att bestå. Vi planerar för flera spännande nyhetslanseringar, teknikutveckling och kommer att öppna ännu fler restauranger i år, säger Richard Bergfors.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063