23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RS & FastFood

Viral kampanj när 7-Eleven blivit 67-Eleven

6-7-memet har förvirrat människor runt om i världen. Nu avrundar 7-Eleven året med en barnvänlig kampanj som snabbt blivit viral.  

7-Eleven-butiken på Kungsgatan i Stockholm har blivt 67-Eleven. Fram till nyår kommer den tillfälliga meme-skyltningen att sitta kvar på butiken. 

Det är Mikael Johansson, specialist på viral marknadsföring, som via sin byrå Swinton International står bakom marknadsföringskampanjen. Han leker förstås med det virala 6–7-memet (uttalas six-seven) som under året fått stor uppmärksamhet på sociala medier, men som egentligen inte betyder någonting alls. 

Frasen uppges ursprungligen komma från låten, Doot Doot 6 7) av rapparen Skrilla.

”Det finns nivåer av viralitet och förutom att skapa virala videos på egen hand är det såklart ännu bättre (och ett tecken på att man gjort något som verkligen resonerar) när andra skapar videos om det också. I skrivande stund har främlingarnas klipp över 1 miljon visningar, och med visningarna från mitt egna är vi uppe i över 2 miljoner visningar totalt”, skriver Mikael Johansson på Linkedin där han också postat en film som visar när han själv skyltar om 7-Eleven-butiken.

Mikael Johansson har samarbetat med Gabriella Matheny, content manager på Reitan Convenience, om kampanjen som uppges ha kostat under 3 000 kronor.

Den tillfälliga skyltningen ska sitta kvar fram till nyår. Under samma period erbjuds rabatt på butikens brownies.

”När 2025 är slut, då lämnar vi det här memet. Då är vi klara med det. Det här får bli avslutet”, förklarar Mikael Johansson.

Servicehandel Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.047|