23948sdkhjf

RS utnämner Årets Krogidé

KROG MED KRAVIdén var dödsdömd, men skratten har tystnat. Tiden är mogen och töntstämpeln borta. Utan pekpinnar och krav har folk tagit till sig Salt & Brygga som bevisar att en kravcertifierad krog inte bara handlar om ekologisk potatis, utan en helhet som är bättre på många sätt.När man sätter sig ner i den stilfulla miljön hos Malmökrogen Salt & Brygga, vid gästhamnen i Bo01-området, har man Öresundsbron mitt framför ögonen. Bron som leder ut mot kontinenten, bort till länder där ekologiskt tänkande kommit betydligt längre än i Sverige. Och det är just i utlandet, närmare bestämt Kalifornien, som Salt& Bryggas ägare Björn Stenbeck, fick idén om att satsa på en helt miljöinriktad krog. »Jag bodde några år i Kalifornien och där såg jag hur långt man kommit. Där handlade det inte om trädkramare, djurrättsaktivister och dyngskor. Det var självklart att välja produkter och råvaror som skonar vår jord«, säger Björn Stenbeck .När Björn fick reda på att Bo01-området skulle anläggas förstod han att det var chansen att förverkliga sin idé om en kravcertifierad krog. Han var tidigt ute och fick välja det perfekta läget.När han presenterade idén om sin krog för hyresvärden MKB fick han genast gehör, hela bygget skulle vara miljöanpassat från grunden. Regeringen var inkopplad och tillförde en del pengar eftersom hela Bo01-området skulle byggas med miljö i tankarna. Under två år planerade man, för att slutligen dra igång bygget där både isolering, väggar, elkablar , limfogar, golv, tak… ja allt tänkbart var miljöanpassade alternativ.»Inget fick förkomma som var allergiframkallande, samtidigt skulle materialen kunna återanvändas. I detta arbete kopplade vi in Svanen som hjälpte oss mycket», säger Björn.Salt & Bryggas kravcertifiering handlar alltså inte bara om miljöanpassad potatis. Allt från inredning och kläder till mat och dryck består av kravmärkta alternativ. »Så långt det var möjligt beställde vi inredningsprodukter från lokala leverantörer för att minska transporter. Stolar tillverkades av Gemla i Småland för att man bland annat garvade skinnet med bark i stället för kemikalier och använde miljöanpassad stoppning och lack. »Inredningen ska hålla länge, därför valde vi en tidlös design. Många andra krogar väljer trendlösningen som måste bytas ut efter några år. Det är slöseri med resurser enligt min mening«, säger Björn.När det gäller råvaror och dryck har Björn en bestämd uppfattning. »Det får aldrig vara sämre smak och kvalité, bara bättre. Annars tar folk inte det ekologiska på allvar. Dessutom ska det inte handla om pekpinnar och krav, det är gästens val att ta detta till sig. Vi visar att det finns oerhört bra produkter som värnar om miljön. Och intresset är stort, gästerna frågar och vi tar oss tid att berätta«, säger Björn.Han berättar samtidigt att det gäller att hitta bra produkter, precis som alltid annars när det gäller råvaror, för visst finns det smaklösa ekologiska produkter med bristande kvalitet.»Jag hittade inget gott ekologiskt kaffe, min kaffeleverantör tog tag i problemet och idag har vi ett kaffe som smakar gudomligt. Det är inte svårt att hitta ekologiska leverantörer idag«, säger Björn. Salt & Brygga har ett unikt sortiment av ekologiska viner. I prislistan dyker jag genast på ett som kostar 2 300 kronor. Måste det vara så dyrt? Absolut inte menar Björn. Han har ekologiskt vin som husets också. Hans leverantör tar ut prover, efter att ha hittat bra och prisvärda alternativ slår de till.Men Björn medger att det fortfarande finns en skepsis bland gemene man.»Föreslår jag ett ekologiskt öl ryggar folk tillbaka, 70 procent säger nej, men när jag låtit dem smaka smälter de. Vissa kommer till och med hit för att bara få vår ekologiska öl«, förklarar han. Även arbetsmiljön innefattas av Björns tankar om den miljöanpassade krogen. Givetvis är det rökfritt.»Jag vill att mina anställda ska trivas och må bra, här ska man kunna jobba efter att man fyllt 50 och inte vara utsliten. Allt detta har vi tänkt på, rätt utrustning är viktigt. Men där är han lite besviken. »Både maten, inredningen och kläderna har varit helt problemfria att hitta miljöanpassade alternativ till, värre är det med maskintillverkarna. Dessa ligger verkligen efter i tiden. Här hade jag väntat mig ett större engagemang.«För att hitta miljöanpassade kläder till personalen tog Björn kontakt med Stenströms i Helsingborg, som med glädje tog sig an uppgiften att tillverka kläder med ekologisk bomull. Även dukar och servetter är tillverkade av ekologisk bomull, till och med handukarna på toaletten.Björn skakar på huvudet när han nämner bomullen.»Vet du att de som hanterar vanlig bomull måste ha skyddshanskar på sig, man använder gift för att avblada växterna så att det blir lättare att plocka bomullen. Tänk vad folk inte vet om miljön.«Salt & Brygga sorterar allt och har kvarn som maler organiskt material och skiljer ut fett. Det organiska materialet förvandlas till biogas i Malmös biogasanläggning. »Det är förvånansvärt hur snabbt anställda vänjer sig vid att sortera. Flera stycken som varit på andra krogar under perioder menar att det känns helt fel att inte sortera efter att man en gång börjat med det. Och vi konstaterar ofta hur mycket skräp det blir när man ser det i sorterade fragment. Ta kapsyler, otroligt vad många det blir, eller burkar.Björn avslutar med att förklara att krogarna är förebilder, de har stor kraft att påverka. Salt & Brygga har lyckats, tagit sig förbi töntstämpeln och fått en accepterad plats bland toppkrogarna i Sverige. Logiken har fått råda. Och Årets krogidé bevisar att tankar på jordens bästa inte är töntigt utan bättre och accepterat, och framför allt fullt möjligt.Därför tilldelas Salt & Brygga Årets KrogidéSalt & Brygga har vågat. Man har bevisat att det är möjligt med ett helt miljöanpassat koncept på krogen. Samtidigt har man visat att tiden är mogen för att ”vanligt folk” tar till sig denna helhetsupplevelse, vilket har stor betydelse för krogarnas framtida intresse
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.329