23948sdkhjf

Frysta färdigrätter fortsätter öka

Frysta färdigrätter fortsätter att öka i butik. Förra året var ökningen 5 procent, enligt Djupfrysningsbyråns statistik. Djupfrysta färdigrätter står för 20 procent av den totala djupfrystkonsumtionen i landet och är därmed det största segmentet med 85 615 ton. Totalt konsumerades i fjol drygt 437 000 ton djupfryst, vilket är en ökning med 7 procent. Per capitakonsumtionen steg med drygt 3 kilo till 49,7 kilo. Djupfrysningsbyråns statistik speglar i viss mån också restaurangbranschens problem. Medan ökningen i butik var hela 7 procent stannade ökningen för restauranger och storhushåll vid 3 procent. Vidare minskade djupfrysta färdigrätter på restaurangsidan med 2 procent samtidigt som de ökade med 5 procent i butik. Noteras bör också att djupfrysta kycklingprodukter ökade hela 19 procent inom restaurang och storhushåll. I butik stannade ökningen vid 5 procent. Ett segment som ökar kraftigt är bake off. Förra året uppgick ökningen till 20 procent. (Fast Food)
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109