23948sdkhjf

Varannan nyckelhålsrätt

Hälften av alla konsumenter väljer nyttigare färdigmatsalternativ. Butikskedjan Gooh, som säljer kylda färdigrätter, har tittat närmare på vilka som äter medvetet hälsosamt.
Nyckelhålsmärkning och lågt GI-värde är i topp när konsumenterna väljer färdigrätter, visar Gooh:s analys.
»Kvinnorna är i majoritet då det gäller försäljningen av hälsosam färdigmat och 6 av 10 gäster på Gooh är kvinnor, berättar Lars Fins, VD på Gooh. Våra resultat stöds också av en undersökning från AC Nielsens Market Monitor, som visar att tre av fyra kvinnor tycker att det är viktigt att äta hälsosamt. Bland männen har hälften samma uppfattning.«

Men att äta hälsosamt och varierat är på agendan för alla konsumenter, oavsett ålder. I gruppen 15-19 år är det 67 procent som tycker att det är viktigt och i gruppen 20-39 år är motsvarande siffra 71 procent.

»Märkning av produkterna spelar en viktig roll, fortsätter Lars Fins. Välkända symboler underlättar för konsumenten att göra bra val.«
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08