23948sdkhjf

Krav till 98 procent

Krav-märket toppar märkninglistan – både när det gäller konsumenternas kännedom och deras inställning. Det visar en ny Sifo-undersökning.
»Vi trodde nog att vi hade nått så långt man kan komma, med den tidigare siffran på 96 procent, men glädjande nog hade vi fel. Märket har verkligen lyckats etablera sig, inte minst bland de yngre i befolkningen«, säger Jessica Elgenstierna, informationschef vid Krav.

När det gäller inställningen till märket var 83 procent av de tillfrågade positiva. Även om Krav-märket ofta beskrivs som ett miljömärke, uppger många konsumenter även att det står för andra värden. Bland annat ”välkänt” enligt 83 procent, följt av ”hälsosamt” bland 68 procent, ”trovärdigt” för 61 procent och 50 procent anses att Krav är ”bra för djuren”. Drygt en tredjedel har uppfattat att Krav-märkt mat är bra ur klimathänseende.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095