23948sdkhjf

Turismen växer - men kan växa mer

Svensk turism omsatte 215 miljarder kronor förra året, en ökning med 11 procent. Totalt skapades 16 500 nya jobb. Men tillväxten kan bli ännu bättre – om anslaget till turistmarknadsföringen ökar.
Det menar 69 företrädare för den samlade besöksnäringen som skrivit på ett upprop till regeringen. Idag lägger svenska staten 11 kronor per capita, eller 100 miljoner per år, på turistmarknadsföring. Motsvarande siffra för Norge och Danmark är 47 respektive 30 kronor per capita.
»Vi vädjar till regeringen och till Maud Olofsson att ta till sig de förslag som turistmarknadsföringsutredningen har lämnat och att öka anslagen till turistmarknadsföringen redan i höstens budget«, säger Mats Hulth, VD för Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR).

Enligt en färsk rapport från Nutek går det bra för svensk turistnäring, en våg som regeringen alltså borde rida på enligt branschens företrädare. Sveriges totala export av varor och tjänster har också haft en gynnsam utveckling under senare år och har sedan 1995 ökat med 100 procent i löpande priser. Men turistnäringens exportvärde, det vill säga vad utländska besökare spenderar i Sverige, har ökat med hela 165 procent under samma period.

»Turistnäringen växer mycket snabbt och för att på lång sikt bidra till fortsatt konkurrenskraftig näring krävs bland annat en mer sammanhållen politik för de offentliga insatserna«, säger Nuteks tf generaldirektör Sune Halvarsson i ett pressmeddelande.

Speciellt turistnäringens förmåga att bidra till sysselsättning uppmärksammas i rapporten. Av totalt 151 619 sysselsatta (årsverken) inom turistnäringen 2006, tillkom flest nya jobb inom hotell- och restaurangbranschen, som ökade med drygt 9 200 heltidsjobb av totalt 16 500 nya jobb (årsverken).
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109