23948sdkhjf

Transformerad hämtmat i USA

»Restaurangerna i USA har på många sätt blivit mer som livsmedelsbutiker«, säger matexperten Harry Balzer. Han manar att samtliga måltidsaktörer tänker om.
»Man köper mat på restaurang, men äter den någon annanstans«, fortsätter Harry Balzer, som arbetar på konsumentundersökningsföretaget NPD Group i New York.
Färsk statistik från företaget visar att snittamerikanen lägger 48 procent av sina matutgifter på restaurangbesök och en allt större del handlar om hämtmat. Av 208 utemåltider varje år är 127 hämtmåltider. Utvecklingen har visserligen gått i den här riktningen i flera år, men ett viktigt trendbrott är på väg att inträffa. Hämtmaten blir alltmer sofistikerad och rör sig uppåt i värdekedjan. Traditionell fast food som pizza, hamburgare och kinamat får stå tillbaka för aktörer inom fast casual och casual dining-segmentet.

Hämtmaten utgör nu cirka 12 procent av restaurangernas omsättning med notor som landar på mellan 10-23 dollar. Och fyra av tio restauranger säger vara villiga att haka på trenden med uppgraderad hämtmat, uppger National Restaurant Association.

Källa: www.redding.com
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079