23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RS & FastFood

Barn offer för hamburgerreklam

Barn gillar hamburgare och pommes frites – det vet vi. Men enligt amerikanska barn smakar maten godast när förpackningen bär McDonald´s logga.

Resultaten kommer från forskare vid Stanforduniversitetet i USA. Tillsammans med Lucile Packards barnsjukhus har smaktester med 63 amerikanska barn i åldern 3-5 år gjorts. Två portioner med kyckling, hamburgare, pommes frites, morötter och mjölk serverades. Den ena portionen låg i en förpackning med McDonald´s logga, den andra bestod av vanligt omärkt papper. Men maten var densamma oavsett förpackning. Ändå tyckte majoriteten av barnen att maten i McDonaldsförpackningarna var godare.





Doktor Thomas Robinson som lett undersökningen menar att hamburgerkedjans marknadsföring är det enda skälet till barnens val. De som förespråkar ett förbud av mindre nyttig mat- och dryckesreklam riktad till barn i USA och andra länder har därmed fått nytt vatten på sin kvarn.



BREAKING
{{ article.headline }}
0.048