Kampanjen ska bedrivas under ett år och riktar sig till restaurangbranschen, restauranggäster och leverantörer. Bland de engagerade märks kockarna Rune Kalf-Hansen, restaurang Matateljén i Stockholm, Ulrika Brydling, ledare för Juniorkocklandslaget, Stefan Eriksson, Årets Kock 2005 samt mat- och måltidsdoktor Richard Tellström.
»Ekologisk mat är inte bara en miljöfråga utan minst lika mycket en kvalitetsfråga. Det är ingen slump att många av de kockar som vinner utmärkelser använder ekologiska råvaror. Att ekologi och matkvalitet hänger ihop visar sig både i smaktester, studier och i vad många duktiga kockar väljer«, säger Carin Enfors på Ekocentrum – Informationscentrum för Ekologiska Produkter, som står bakom kampanjen.
Kampanjen startar i och med Interfood-mässan i Göteborg 4-6 september. Därefter besöker en roadshow 10 orter i landet (Umeå, Östersund, Falun, Västerås, Karlstad, Göteborg, Halmstad, Malmö, Kalmar och Linköping). Aktiviteter som utlovas är till exempel kockdueller, minimässor, seminarier, provsmakningar, ekologisk marknad, besök på ekologiska gårdar med mera.