Beslutet har föregåtts av en mångårig glassboxtvist mellan Unilever och franska Mars på olika marknader. Butiker har fått en glassbox gratis av Unilever om de bara säljer GB-glass. Men enligt Marknadsdomstolen måste det förfarandet upphöra senast den 1 mars nästa år. Berörda handlare ska också informeras om att de kan sälja andra glassmärken.
Snöbollen har satts i rullning efter att EU-domstolen i höstas slog fast att Unilevers frysboxavtal på Irland strider mot konkurrensrätten, och växer nu när bolaget förlorar tvister i land efter land. Men domen rör inte upp känslor på den svenska marknaden.
»Vi är nöjda med Marknadsdomstolens beslut. Vi anser att vi redan uppfyller villkoren i domen och att vi inte har någon exklusivitet i våra glassboxar längre«, säger Sandhya Forselius, informationschef hos Unilever Sverige.
Totalt rör det sig om 19 000 detaljister i Sverige som bara har en frysbox från GB, enligt koncernens juridiska ombud Johan Coyet på Mannheimer & Swartling.
Källa: Dagens Industri