23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RS & FastFood

Trendigt att inte följa trender?

Den dominerande mattrenden enligt svenska konsumenter under 2011 blir resurssmart matlagning. Det visar Food & Trends 2011.

PR-byrån

Hill & Knowltons nya trendrapport om mat, matvanor och trender för det

kommande året visar att en övergripande

mattrend 2011 blir att handla mindre och slänga mindre. Av 1046 tillfrågade konsumenter uppger 23 procent att resurssmart matlagning blir årets stora mattrend.

Konsumenterna blir allt mer medvetna i valet av livsmedel, man vill ha prisvärd

mat men är inte beredd att kompromissa med kvalitet eller bekvämlighet. Livsmedelsbranschen spår å andra sidan att det trendigaste i år är att inte följa

trender. Trendrapporten Food & Trends 2011 visar också, inte helt oväntat, att svenskarna är ett matintresserat folk. Åtta av tio uppger att

de har att ett mycket stort eller ganska stort intresse för mat och var fjärde

svensk säger sig vara passionerade och ständigt söker inspiration. Mest

inspiration får vi från matprogram på TV (55 procent), receptsajter (53

procent) samt familj och vänner (50 procent).

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web04