Delade upphandlingar kan få fler att leverera mat

| Av Anders Örnevall | Tipsa redaktionen

Det är fortfarande svårt att få in anbud från små och medelstora leverantörer när kommuner, landsting och staten köper in livsmedel och måltidstjänster. Detta trots att det handlar om en marknad som omfattar tio miljarder kronor om året. Det framgår av en ny rapport från Konkurrensverket.

Många kostchefer i offentlig verksamhet vill köpa från mindre leverantörer för att inte vara för starkt beroende av det fåtal aktörer som i dag dominerar marknaden. Trots detta upplever de problem, det är för få små och medelstora leverantörer av livsmedel och måltidstjänster som lämnar anbud. Och detta gäller en mycket stor marknad. Det offentliga köper in livsmedel och måltidstjänster för tio miljarder årligen, pengar som går till att servera tre miljoner måltider varje dag.

– För att stärka konkurrensen och för att sätta press på leverantörerna att hålla en hög kvalitet ser vi gärna fler aktörer på marknaden. Vi ger nu ett antal råd till offentliga inköpare som kan hjälpa dem att få in fler anbud när de gör upphandlingar, säger Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom.

I Konkurrensverkets rapport ”Offentlig upphandling av mat” ges ett antal tips till offentliga inköpare av mat. Några exempel:
• Dela upphandlingar i mindre kontrakt baserat på till exempel produktgrupper
• Undvika krav på att leverantören ska sköta distribution
• Minska och underlätta administrationen för anbudslämnare.

I rapporten redovisas ny statistik och nya uppgifter från bland annat kostchefer i kommuner, landsting och staten. Då visar det sig bland annat att många kostchefer upplever problem med att leverantörerna under avtalsperioden byter ut produkter och höjer priser utöver vad som avtalats. Dessutom upplevs det som svårt för upphandlande myndigheter att ställa krav som gör att man får exakt den mat de vill ha. En effektiv uppföljning av avtal kan säkerställa att rätt varor och tjänster levereras.

Antalet anbud per upphandling är också litet jämfört med andra branscher. Vid upphandlingar av livsmedel lämnas det in i genomsnitt 1,9 anbud, och vid upphandling av måltidstjänster 2,2 anbud. Vid offentlig upphandling i allmänhet lämnas det in cirka 4,5 anbud per upphandling.

Grossistmarknaden för livsmedel är starkt dominerad av två stora aktörer, och marknaden för måltidstjänster av tre stora.

– En stärkt konkurrens på marknaden skulle vara bra för alla skolbarn, sjuka och äldre som äter den mat som köps in av det offentliga. Fler aktörer bör ges chansen att konkurrera om de tio miljarder som kommuner, landsting och staten lägger på mat. Det bidrar till höjd kvalitet och kostnadseffektivitet, säger Dan Sjöblom.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Årets bästa viltmatsrestaurang och Årets viltmatskock utses i höst

Nomineringsprocessen är i full gång.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Hotell Borgholm med ny ägare

I mars aviserade Karin och Owe Fransson att verksamheten var till salu och nu är det klart med ny ägare.

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Nyhetsbrev

Han går till Qvanti

Arkiv

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Ny nod för life science och livsmedel

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.166