23948sdkhjf

Träningshajpen skapar nya mellanmål

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Försäljningen av sportnutrition rakar i höjden. Bars och shakes har blivit det nya mellanmålet.

Svenskarna köpte sportnutrition för nästan 1,4 miljarder kronor inklusive moms förra året. Det visar statistik från Svensk Egenvård och Euromonitor. Ifjol stod sportnutritionen för ett säljlyft på 4,8 procent och någon avmattning är inte i sikte.

– Försäljningen går verkligen som tåget, säger Tobias Rydergren, presschef på Coop.

Efterfrågan märks tydligt i dagligvaruhandeln. Hos flera av kedjorna är kategorin den som växer mest inom hälsosegmentet.
– Vi märker ett starkt ökat intresse. Försäljningen har ökat med 50 procent i år jämfört med i fjol, säger Nina Ghazi, kategorichef på Axfood.

Många butiker i närheten av gym och träningsanläggningar var tidigt på trenden. Nu finns sortimentet i var och varannan butik och växer i takt med efterfrågan. Även leverantörerna blir fler, liksom utbudet.

– Träningstrenden är fortfarande väldigt tydlig och i takt med att det blir en livsstil för allt fler tror vi att dagligvaruhandeln kommer att bli den stora vinnaren. Vi får in allt fler varumärken och fler produkter i vårt erbjudande, inte minst tack vare vår utveckling av e-handeln, säger Nina Ghazi.

Tobias Rydergren tycker även att trenden breddats. Proteinbars- och shakes har gått från att vara renodlade träningsprodukter till att bli mer av ett vanligt mellanmål.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Prisas ånyo för hållbarhet och envetet fokus på matsvinn

I veckan utsågs han av Vi Konsumenter till Årets Hållbarhetskock.

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Vegetarisk rätt Söderbornas favorit

Prisas för viltmat

Hon vann Mack-SM med klimatsmartare alternativ

Stockholmsbagare bakom Sveriges bästa macka.

Trio till köpcentrum

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Så vill Martin & Servera och Kronfågel minska matsvinnet

Ska ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Arkiv

Det här är årets bästa charkuterier

Slowfood på ny nivå

Hantverksbageri till NK Parkaden

En bransch i uppgång

Från Arla till LRF

Mejerijättens kommunikationschef efterträder Linda Segerblom på LRF.

Ny lunchresturang i Solna

De öppnar restaurang Handelshuset

Välmeriterad duo satsar på fransk bistromat och bakverk i Handelshuset i Saltsjöbaden.

Hjälp oss att utveckla RS Restauranger & Storkök

Delta i vår läsarundersökning.

O´Learys vd kliver av

Efter knappt tre år lämnar Christian Bellander vd-posten. Han får nu styrelsepost i företaget.

En lagledares julbordsfavoriter

På RS Restauranger & Storköks Facebooksida tipsar Svenska Kocklandslagets lagledare Fredrik Andersson om fem julbordsmåsten.

15 koncept till Kungälv

Här är kafé- och restaurangkoncepten som tar plats i Kongahälla Food Hall som öppnar i slutet av mars nästa år.

Tjoget i ny skrud

De förfärvar Fru Hellmans Choklad

Onlinepizza i samarbete med Axfood

Axfood Snabbgross erbjuder e-handel och upphämtning i butik till Onlinepizzas 1 500 matställen.

Kvalitetsfisk köper Danmarks största sushileverantör

Urban Deli firar tio år med ny bar

Jobb & Karriär
Han blir ny CFO för Menigo

Ölbrist är inte ett problem – ännu

Mer vegetariskt på tallriken

Här öppnar gastropub

1

Restauranggalan 2018
Luzette bjuder på årets kroginteriör

Till bords!

Kockduo till Frippes

Dumplingkedja öppnar fjärde restaurangen i år

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Norsk läsk byter namn efter påtryckningar

Rosen blir Quan

Dansk startup ska utmana restaurangerna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171