23948sdkhjf

Träningshajpen skapar nya mellanmål

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Försäljningen av sportnutrition rakar i höjden. Bars och shakes har blivit det nya mellanmålet.

Svenskarna köpte sportnutrition för nästan 1,4 miljarder kronor inklusive moms förra året. Det visar statistik från Svensk Egenvård och Euromonitor. Ifjol stod sportnutritionen för ett säljlyft på 4,8 procent och någon avmattning är inte i sikte.

– Försäljningen går verkligen som tåget, säger Tobias Rydergren, presschef på Coop.

Efterfrågan märks tydligt i dagligvaruhandeln. Hos flera av kedjorna är kategorin den som växer mest inom hälsosegmentet.
– Vi märker ett starkt ökat intresse. Försäljningen har ökat med 50 procent i år jämfört med i fjol, säger Nina Ghazi, kategorichef på Axfood.

Många butiker i närheten av gym och träningsanläggningar var tidigt på trenden. Nu finns sortimentet i var och varannan butik och växer i takt med efterfrågan. Även leverantörerna blir fler, liksom utbudet.

– Träningstrenden är fortfarande väldigt tydlig och i takt med att det blir en livsstil för allt fler tror vi att dagligvaruhandeln kommer att bli den stora vinnaren. Vi får in allt fler varumärken och fler produkter i vårt erbjudande, inte minst tack vare vår utveckling av e-handeln, säger Nina Ghazi.

Tobias Rydergren tycker även att trenden breddats. Proteinbars- och shakes har gått från att vara renodlade träningsprodukter till att bli mer av ett vanligt mellanmål.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Västerbottensost blir dokumentär

Unik sushirestaurang får tillfällig replika i Stockholm

Restaurangchefen för Nadeshiko Sushi öppnar pop up.

Nu rullar kedjan sushi även på Ica

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i Sommelier-VM.

Nyhetsbrev

Ungas matval styrs av värderingar

Arkiv

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Delicato lanserar "fikabubbel"

Efter sexskandalen – kändiskocken ger nu upp sitt krogimperium

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Barmästare på ny jazz- och cocktailbar

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Glitterpizzan har kommit till Sverige

Stockholm Fisk i ny tappning

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Burkvinet är här

Därför valde vertikalodlarna konkurs

Maten spåras på atomnivå

Två gotlänningar toppar Årets unga kock

Nio nya Bastard Burgers-restauranger har växt till tio

Årets Lilly Bollinger-tävling igång

130 år gammalt bageri räddas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142