Träningshajpen skapar nya mellanmål

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Försäljningen av sportnutrition rakar i höjden. Bars och shakes har blivit det nya mellanmålet.

Svenskarna köpte sportnutrition för nästan 1,4 miljarder kronor inklusive moms förra året. Det visar statistik från Svensk Egenvård och Euromonitor. Ifjol stod sportnutritionen för ett säljlyft på 4,8 procent och någon avmattning är inte i sikte.

– Försäljningen går verkligen som tåget, säger Tobias Rydergren, presschef på Coop.

Efterfrågan märks tydligt i dagligvaruhandeln. Hos flera av kedjorna är kategorin den som växer mest inom hälsosegmentet.
– Vi märker ett starkt ökat intresse. Försäljningen har ökat med 50 procent i år jämfört med i fjol, säger Nina Ghazi, kategorichef på Axfood.

Många butiker i närheten av gym och träningsanläggningar var tidigt på trenden. Nu finns sortimentet i var och varannan butik och växer i takt med efterfrågan. Även leverantörerna blir fler, liksom utbudet.

– Träningstrenden är fortfarande väldigt tydlig och i takt med att det blir en livsstil för allt fler tror vi att dagligvaruhandeln kommer att bli den stora vinnaren. Vi får in allt fler varumärken och fler produkter i vårt erbjudande, inte minst tack vare vår utveckling av e-handeln, säger Nina Ghazi.

Tobias Rydergren tycker även att trenden breddats. Proteinbars- och shakes har gått från att vara renodlade träningsprodukter till att bli mer av ett vanligt mellanmål.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Norsk citronläsk retar Coca-Cola

Glada dagar för stadskärnorna

Med fokus på fisk och grönt

Kock- och krögarduo inviger två nya restauranger i Gallerian i Stockholm i oktober.

Så ska Max minska klimatutsläppen

Stureplansgruppen öppnar app-restaurang

Här öppnar restaurangkoncernen konceptet Taqueria med mexikansk snabbmat.

Nyhetsbrev

Ännu ett franskt pris till Picadeli

Arkiv

Årets första hummer näst dyrast

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

Delstaten Oregon har introducerat en ny glasflaska som kan omdefiniera hur öl ska drickas i hela USA. Flaskans hemlighet? Den är standardiserad och kan återanvändas.

Onlinepizzas vd kliver av

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

Han ska lyfta fram estniska smaker

Lagunitas gästar Dogfood

Modemärke startar pop up-nattklubb

Ny hos Poppels

Växtbaserat på gourmetnivå

Nu nyöppnar Cassi

Oumph till Pizza Hut

Hon vann Lily Bollinger Award

Hanna Eriksson från Köksbaren i Umeå knep vinsten i årets upplaga av sommeliertävlingen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Färdiglagat à la Operakällaren

Nätverk med hållbara vinnare - här är finalisterna

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Viking Line förlänger med landslaget

Rederiet förlänger samarbetet med Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorlandslaget i ytterligare två år.

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Jobb & Karriär
Ny inköpsdirektör på kaffeföretaget

Mikrobryggeri får utökad distribution

Saknad apa dök upp på McDonalds

Svensk ost prisad i Hongkong

Här öppnar Bastard Burgers

Kopparbergs ökar vinsten

Restaurangkedja med tidning

Kafésatsning på gymmet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.166