Träningshajpen skapar nya mellanmål

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Försäljningen av sportnutrition rakar i höjden. Bars och shakes har blivit det nya mellanmålet.

Svenskarna köpte sportnutrition för nästan 1,4 miljarder kronor inklusive moms förra året. Det visar statistik från Svensk Egenvård och Euromonitor. Ifjol stod sportnutritionen för ett säljlyft på 4,8 procent och någon avmattning är inte i sikte.

– Försäljningen går verkligen som tåget, säger Tobias Rydergren, presschef på Coop.

Efterfrågan märks tydligt i dagligvaruhandeln. Hos flera av kedjorna är kategorin den som växer mest inom hälsosegmentet.
– Vi märker ett starkt ökat intresse. Försäljningen har ökat med 50 procent i år jämfört med i fjol, säger Nina Ghazi, kategorichef på Axfood.

Många butiker i närheten av gym och träningsanläggningar var tidigt på trenden. Nu finns sortimentet i var och varannan butik och växer i takt med efterfrågan. Även leverantörerna blir fler, liksom utbudet.
Läs också: Coop prisar väderleksföretag


Läs också: Premiär för Coops saluhall – på nätet

– Träningstrenden är fortfarande väldigt tydlig och i takt med att det blir en livsstil för allt fler tror vi att dagligvaruhandeln kommer att bli den stora vinnaren. Vi får in allt fler varumärken och fler produkter i vårt erbjudande, inte minst tack vare vår utveckling av e-handeln, säger Nina Ghazi.

Tobias Rydergren tycker även att trenden breddats. Proteinbars- och shakes har gått från att vara renodlade träningsprodukter till att bli mer av ett vanligt mellanmål.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Fazers minskade matsvinn: 750 ton mat

Fazer Food Services har minskat matsvinnet i restaurangerna och omräknat har 760 000 måltider sparats från att hamna i soptunnan.

Mattjänster i dust efter KKV-anmälan

Finländsk snabbmatskedja riktar sig mot Sverige

Med nytt koncept vill Kotipizza expandera mot nya marknader – däribland Sverige.

Sibylla till Öland

Kedjan öppnar restaurang i nya Triangeln i Borgholm.

McDonald´s satsar veganskt

Orkla Foods Anamma ha utvecklat vegansk burgare tillsammans med burgerkedjan.

Johan och Nyström expanderar i Göteborg

Rosteriet går från noll till tre kaféer i staden – och satsar även på kontorsförsäljning i området.

Nyhetsbrev

Pizzan som kulturarv

Nu är beslutet taget och det är fastslaget att napolitansk pizza är ett kulturarv.

Arkiv

Burgerkedja till Södermalm

Ny chef på Fazer Bageri

Starbucks storöppnar

Största coffeeshopen i världen har öppnat.

Jureskogs finalburgare

Hamburgerkedjan och kocken avslutar samarbetet efter två år med en finalburgare.

Burgare per cykel -Burger Bike

Istället för food truck- food bike. Trio satsar på matfranchisekoncept på cykel.

KFC hem

Tillbaka på Food for Progress

Polfärskt får ny vd

Hans Jacobson lämnar familjeföretaget Polfärsktgruppen efter 35 år och nära 20 år som vd.

Saltå Kvarns vd lämnar

Johan Ununger lämnar Saltå Kvarn efter 15 år som vd.

Hon vill expandera sushikoncept

Efter tre restauranger i Uppsala ska sushikonceptet expanderas.

Brittisk kedja satsar på kaffebar i butiker

De öppnar hälsokafé

Göteborgs mesta kafé

Atria säljer till Sibyllas franchisetagare

Med ätbara insekter i fokus

Nio svenska insektsmatsföretag står bakom nya livsmedels- och branschorganisation Insektsföretagen.

Reitan convenience vill dubbla matförsäljningen

Pressbyrån utvecklar sortimentet – lanserar lussekorv

Harrys till Eslöv

Pressbyrån och 7-Eleven slutar räkna kontanter

OKQ8 sätter personalen i rampljuset

H&M lockar med kaffe

Potatismjölken snart här

Social underjordisk odling

Veganska produktionen samlas i Eslöv

Livsmedelsföretagen brister i plastkunskap

Repövning på hamburgerkedja

Prego med sushi

Norsk pizza till Söder

Kedjorna vill se lagstiftning om energidryck

Sänd till en kollega

0.307