KFC har stora kycklingproblem i Storbritannien

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Fler än 500 av 900 Kentucky fried chicken-restauranger i landet har tillfälligt stängt på grund av leveransproblem.

"Kycklingen gick över vägen, men inte till våra restauranger...", skriver KFC på sin hemsida och refererar till det urgamla antiskämtet samtidigt som man meddelar att man har leveransproblem i Storbritannien.

Problemen gjorde att man i helgen fick stänga ner 650 enheter tillfälligt – på måndagen kunde öppna upp drygt 100 av dem. I nuläget är endast 338 av de 900 enheter man har i landet öppna, där flertalet har både begränsade öppettider och menyer.

Läs också: Quorns passning till KFC i kycklingkris

Det hela kan spåras tillbaka till ett leverantörsbyte som skedde under förra året. I november bytte KFC från företaget Bidvest logistics till DHL, som tillsammans med företaget QSL fick i uppdrag att sköta leveranser av både livsmedelsprodukter och förpackningar till nästan alla KFC-enheter. KFC meddelade då att man specifikt valt bolagen för deras innovation inom logistik i andra branscher.

Läs också: Kycklingen inne – men nu saknas såsen

"Vi har börjat samarbeta med en ny leveranspartner, men de har haft problem med en och annan barnsjukdom – att leverera färsk kyckling till 900 restauranger över hela landet är ganska komplext. Vi kommer inte att äventyra kvaliteten, så de uteblivna leveranserna har inneburit att en del av våra restauranger är stängda och andra har begränsad menyer eller förkortade öppettider", skriver snabbmatskedjan i ett pressmeddelande.

Man kan ännu inte säga när restaurangerna är redo att öppnas igen.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig som ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Ny nod för life science och livsmedel

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Nyhetsbrev

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Arkiv

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Norsk kedja expanderar i Sverige

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.174