”Smarta” nyckelskåp på 7-Eleven

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

I flera 7-Elevenbutiker i Stockholm finns numera ”smarta” skåp där kunder kan lämna nycklar till en mottagare som hämtar ut dem med hjälp av en app.

Tilltänkta kunder är privatpersoner som hyr ut sin bostad eller behöver lämna nyckeln till en hantverkare eller städfirma.

Bakom tjänsten står företaget Sharebox, som också ser bilfirmor eller bilpooler i den potentiella kundkretsen.

– Det ska bli spännande att se hur våra kunder använder de smarta skåpen, säger Carl Åkerblad, kategorichef på Reitan Convenience som driver 7-Elevenbutiker och är franchisegivare för konceptet i Sverige.

Åkerblad konstaterar att butikspersonal tidigare hjälpt kunder genom att lägga nycklar i kassan eller i fickan i väntan på att någon ska hämta dem.

– Men att ta hand om någons nycklar är osäkert och tar både tid och energi. Med de nya skåpen sköter sändaren och mottagaren allt själva genom Sharebox app, säger han enligt ett pressmeddelande.

För kunden kostar tjänsten 29 kronor per dygn eller 199 kronor i månaden. Den är bland annat tillgänglig hos 7-Eleven vid Odenplan, Mariatorget och Östermalmstorg.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Årets bästa viltmatsrestaurang och Årets viltmatskock utses i höst

Nomineringsprocessen är i full gång.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Hotell Borgholm med ny ägare

I mars aviserade Karin och Owe Fransson att verksamheten var till salu och nu är det klart med ny ägare.

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Nyhetsbrev

Han går till Qvanti

Arkiv

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Ny nod för life science och livsmedel

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.167