Mikrobryggeriet satsar nationellt med läsk

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Umeå-bryggeriet Beer Studio och öldistributören Brewery International i nytt avtal – nu kan man leverera "hantverksläsk" till hela landet.

Under förra året gav sig mikrobryggeriet Beer Studio sig in på en ny marknad – läsk. Den första läsken, som lanserades i februari i fjol, var resultatet av överblivna ingredienser för en ingefära- och limeöl och kryddades även med humle.

Sedan dess har sortimentet utvecklats, bland annat med smaker som lingon och hjortron.

Umeå-bryggeriet har hittills i princip varit begränsade till hemmaplan vad gäller distribution av läsken, då man själva har fått stå för fraktkostnaderna – men nu hoppas man på ett nationellt genombrott efter ett nytt distributionsavtal med Brewery International, en distributör som bland annat levererar ölmärkena San Miguel, Newcastle Brown Ale och Red Stripe i Sverige.

– Vårt nya avtal med Brewery International innebär att vi för första gången kan leverera våra läsk till kunder i hela landet, skriver Beer Studios grundare Darren Packman till Food Supply.

Framöver kommer fyra olika sorters läsk från bryggeriet (som förutom lingon- och hjortronvarianterna även omfattar blåbär- samt ingefära/lime-smaker) att lagerhållas och skeppas från Brewery Internationals logistikpartner i Stockholm och fraktas samma eller nästa dag. Det innebär också att bryggeriets personal frigörs helt från transportsysslorna och gör att man kan fokusera på bryggverksamheten, tillägger Darren Packman

Produkterna kommer finnas tillgängliga för beställning för Horeca och dagligvaruhandeln från april och kommer senare även att kompletteras med öl, meddelar bryggeriet.

– Fokus just nu ligger på att lansera craftläsken och få ut den till landets krogar och livsmedelsbutiker, säger Stefan Schnitzler, marknadschef på Brewery International, i en kommentar.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Nyhetsbrev

Butik och restaurang till Kiruna

Arkiv

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Urban Deli stannar på marken

Slutar med flygtransporterad frukt och grönt.

Fyra rätter på fyra minuter på Centralstationen

Snabb avsmakningsmeny i specialbyggd restaurangvagn.

Napolitansk pizza till Piteå

Napolitansk pizzeria öppnar på Östermalm

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sushi Yama öppnar nytt i Norrköping

Sänd till en kollega

0.126