Mikrobryggeriet satsar nationellt med läsk

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Umeå-bryggeriet Beer Studio och öldistributören Brewery International i nytt avtal – nu kan man leverera "hantverksläsk" till hela landet.

Under förra året gav sig mikrobryggeriet Beer Studio sig in på en ny marknad – läsk. Den första läsken, som lanserades i februari i fjol, var resultatet av överblivna ingredienser för en ingefära- och limeöl och kryddades även med humle.

Sedan dess har sortimentet utvecklats, bland annat med smaker som lingon och hjortron.

Umeå-bryggeriet har hittills i princip varit begränsade till hemmaplan vad gäller distribution av läsken, då man själva har fått stå för fraktkostnaderna – men nu hoppas man på ett nationellt genombrott efter ett nytt distributionsavtal med Brewery International, en distributör som bland annat levererar ölmärkena San Miguel, Newcastle Brown Ale och Red Stripe i Sverige.

– Vårt nya avtal med Brewery International innebär att vi för första gången kan leverera våra läsk till kunder i hela landet, skriver Beer Studios grundare Darren Packman till Food Supply.

Läs också: Värmdö-cider bäst i landet

Framöver kommer fyra olika sorters läsk från bryggeriet (som förutom lingon- och hjortronvarianterna även omfattar blåbär- samt ingefära/lime-smaker) att lagerhållas och skeppas från Brewery Internationals logistikpartner i Stockholm och fraktas samma eller nästa dag. Det innebär också att bryggeriets personal frigörs helt från transportsysslorna och gör att man kan fokusera på bryggverksamheten, tillägger Darren Packman

Läs också: Glassbolag och bryggerier rekordnjuter i majvärmen

Produkterna kommer finnas tillgängliga för beställning för Horeca och dagligvaruhandeln från april och kommer senare även att kompletteras med öl, meddelar bryggeriet.

– Fokus just nu ligger på att lansera craftläsken och få ut den till landets krogar och livsmedelsbutiker, säger Stefan Schnitzler, marknadschef på Brewery International, i en kommentar.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Beslut tagna kring produktionskök i Uppsala

Utökat restaurangutbud när Torp byggs om för 700 miljoner

Kafékedja till Vetlanda

Yngsta franchisetagaren i kedjans historia öppnar kafé i det nybyggda kvarteret Spinnaren.

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Årets bästa viltmatsrestaurang och Årets viltmatskock utses i höst

Nomineringsprocessen är i full gång.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Nyhetsbrev

Hotell Borgholm med ny ägare

I mars aviserade Karin och Owe Fransson att verksamheten var till salu och nu är det klart med ny ägare.

Arkiv

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Ny nod för life science och livsmedel

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.214