23948sdkhjf

Mikrobryggeriet satsar nationellt med läsk

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Umeå-bryggeriet Beer Studio och öldistributören Brewery International i nytt avtal – nu kan man leverera "hantverksläsk" till hela landet.

Under förra året gav sig mikrobryggeriet Beer Studio sig in på en ny marknad – läsk. Den första läsken, som lanserades i februari i fjol, var resultatet av överblivna ingredienser för en ingefära- och limeöl och kryddades även med humle.

Sedan dess har sortimentet utvecklats, bland annat med smaker som lingon och hjortron.

Umeå-bryggeriet har hittills i princip varit begränsade till hemmaplan vad gäller distribution av läsken, då man själva har fått stå för fraktkostnaderna – men nu hoppas man på ett nationellt genombrott efter ett nytt distributionsavtal med Brewery International, en distributör som bland annat levererar ölmärkena San Miguel, Newcastle Brown Ale och Red Stripe i Sverige.

– Vårt nya avtal med Brewery International innebär att vi för första gången kan leverera våra läsk till kunder i hela landet, skriver Beer Studios grundare Darren Packman till Food Supply.

Läs också: Skånskt mikrobryggeri hoppas ta in 15 miljoner

Framöver kommer fyra olika sorters läsk från bryggeriet (som förutom lingon- och hjortronvarianterna även omfattar blåbär- samt ingefära/lime-smaker) att lagerhållas och skeppas från Brewery Internationals logistikpartner i Stockholm och fraktas samma eller nästa dag. Det innebär också att bryggeriets personal frigörs helt från transportsysslorna och gör att man kan fokusera på bryggverksamheten, tillägger Darren Packman

Läs också: Värmdö-cider bäst i landet

Produkterna kommer finnas tillgängliga för beställning för Horeca och dagligvaruhandeln från april och kommer senare även att kompletteras med öl, meddelar bryggeriet.

– Fokus just nu ligger på att lansera craftläsken och få ut den till landets krogar och livsmedelsbutiker, säger Stefan Schnitzler, marknadschef på Brewery International, i en kommentar.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panini släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Trendig salladsbar till Hyllie

Blir fjärde Holy Greens-restaurangen i Malmö.

Hållbart kafé öppnar på Drottninggatan

Pinchos satsar internationellt – och byter vd

Striden om vegoburgarna intensifieras

Jamie Olivers krogimperium har kollapsat – över 1 000 jobb drabbas

Nyhetsbrev

Ny marknadschef för Årets kock

Arkiv

Nu kommer svenskodlad Pak Choi

Frantzén bästa restaurangen i Europa

Sju svenska krogar bland de 200 bästa europeiska restaurangerna på ODA:s lista.

Kopparbergs backar

Massor av sommarjobb i restaurangbranschen

Linnea & Basilika fortsätter växa

Öppnar tredje restaurangen hittills i år – fjärde är på gång.

Han går från Spotify till Gastrofy

Världens dyraste whiskyprovning

Ichiro's Malt Card-serie provas i Göteborg i november.

Mackmyra ökar omsättning – och förlust

De samarbetar för hållbar restaurangdrift

Nu finns Max även i Täby – med restaurang 142

Nu kommer ölglassen

Skaldjursäventyr i Bohuslän

Klassiska Stortorgskällaren gör comeback

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Näringslivsmedalj med kunglig glans till Fabrique

Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Ny vd på Pizza Hut

Poké bowl-kedjans åttonde restaurang

B2B nästa för Karma och Martin & Servera

Världens största öltilverkare ansöker om börsnotering

Urban Deli öppnar restaurang på Centralen

Hungrig.se uppköpta av Delivery Hero

Uniqlo i restaurangsamarbete

Kopparbergs i två nya produktkategorier

Poppels söker miljoner i crowdfunding-kampanj

Vill etablera sig som Stockholms färskvarucentrum

Tre nya dryckesproducenter – varje vecka

Oumph lanseras hos snabbmatskedjan

Svensk mästare i hembryggd öl

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.118