Salico tar över anläggning från Martin och Servera

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Grossistens produktionsanläggning i Hässleholm var olönsam – nu överlåter man den istället till Greenfood-bolaget Salico. Samtidigt skrivs ett avtal, där Salico står för produktion och leverans av färdigskurna färska grönsaker till Martin och Servera.

Frukt- och gröntkoncernen Greenfoods dotterbolag Salico växer när man i april tar över en produktionsanläggning från Martin och Servera. De bägge parterna ingår samtidigt i ett avtal, där Salico nu kommer att producera färdigskurna och packade grönsaker för grossisten.

Det rör sig alltså inte om ett köp, utan Salico flyttar in i fastigheten i Hässleholm och får ta över produktionsutrustningen – vilket inkluderar både helautomatiska processlinjer för färdigskurna grönsaker och en nybyggd packanläggning.

Anläggningen tillhörde tidigare det Martin och Servera-ägda bolaget RP Frukt, som i höstas förra året delades i två. Då gick grossistverksamheten in under Grönsakshallen Sorunda, ett annat bolag inom koncernen, medan tillhörande produktionsanläggning gick in under Martin och Servera.

Men enligt Martin och Servera har anläggningen sedan start dragits med ekonomiska utmaningar, något man inte lyckats vända.

Läs också: De öppnar Sveriges längsta salladsbar

– Martin och Servera vill bli av med de kostnader den olönsamma anläggningen driver och valde därför att göra en överenskommelse om överlåtelse med Salico, skriver Christina Gezelius, informationschef för Martin och Servera, till Food Supply.

Flyttar successivt in mer
För Salico innebär det att man utökar sin kapacitet, något man behövde göra, säger Greenfood Fresh cuts (där Salico ingår) affärsområdeschef Björn Johansson till Food Supply.

– Dessutom hade vi ingen packanläggning och behövde det också. Vi hade en gammal, omodern tidigare som vi sålde. Nu har vi möjlighet att få ta del av en helt nybyggd packanläggning och väldigt moderna lokaler, så att vi kan ta fram en bra färdigprodukt. Då passar det bra in för vår del också, säger Ted Stenshed, affärsområdeschef för Greenfood Fresh produce.

Avtalet som samtidigt knyts betyder att Salico kommer fortsätta att förse Martin och Servera med färdigskurna färska grönsaker, delvis det som redan produceras på anläggningen. Framöver kommer man tillsammans med Martin och Servera också att utveckla sortimentet.

Läs också: Tidigare Picadeli-vd tar över Polfärskt

Det innebär att Martin och Servera blir en av kunderna som får produkter från anläggningen, men det är inte den enda kunden, utan man riktar sig mot alla som är intresserade.

– Vi kommer successivt flytta in annat som vi tycker är lämpligt att producera. Vi har lite olika maskinförutsättningar på de olika anläggningarna. Här finns helautomatiska processlinjer för färdigskurna grönsaker. Sen finns det även ytterligare ytor som man kan utveckla och bygga vidare på. Det är en stor fördel för oss, säger Björn Johansson till Food Supply.

Jämför med stor europeisk marknad
Utifrån de behov man ser från de olika kunderna kommer man att vidareutveckla sortimentet, och man ser också att marknaden växer mycket i Norden generellt.

– Det är bara att titta på hur utvecklingen har skett i Europa – om du tittar på färdigskurna, färska grönsaker så representerar det 20-25 procent av försäljningen i detaljhandeln i dag. I Sverige är vi kanske uppemot 7-8 procent i dagsläget. Det finns en potential att växa här och det tror jag också kommer att hända, säger Björn Johansson.

I dagsläget betyder övertagandet av produktionsanläggningen i Hässleholm att Greenfood fortsatt expanderar i Norden. Enligt Björn Johansson växer man också i Danmark samt Finland, där Salico sedan tidigare har en fabrik. Målsättningen framöver är att behålla en bra position i takt med att kategorin ökar.

– Sen får man arbeta mycket med innovation – man får inte glömma att det är väldigt innovationsdrivet det här. Konsumenten vill inte köpa samma produkt hela tiden, utan vill ha en variation. Det får vi jobba mycket med, både bakåt i ledet med odlare och sen hela vägen ut till förpackningstekniker, säger Björn Johansson till Food Supply.

Greenfood-koncernen, i vilken även Picadeli ingår i, finns i dag representerade i sju länder. Senaste tillskottet av marknad skedde i januari, när man genom affärsområdet Fresh produce etablerade ett kontor i Nederländerna. Bland andra företag som finns inom koncernen syns Ewerman, Wrapsons och Ahlström Factory.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

I spåren av den blomstrande ölindustrin har delstaten Oregon introducerat en ny glasflaska som kan omdefiniera hur öl ska drickas i hela USA. Flaskans hemlighet? Den är standardiserad och kan återanvändas.

Onlinepizzas vd kliver av

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

Han ska lyfta fram estniska smaker

Lagunitas gästar Dogfood

Modemärke startar pop up-nattklubb

Nyhetsbrev

Ny hos Poppels

Arkiv

Växtbaserat på gourmetnivå

Nu nyöppnar Cassi

Oumph till Pizza Hut

Hon vann Lily Bollinger Award

Hanna Eriksson från Köksbaren i Umeå knep vinsten i årets upplaga av sommeliertävlingen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Färdiglagat à la Operakällaren

Nätverk med hållbara vinnare - här är finalisterna

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Viking Line förlänger med landslaget

Rederiet förlänger samarbetet med Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorlandslaget i ytterligare två år.

De ligger bakom mässa för drycker från Skåne

Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Cecilia Ceder blir ny vd för Fairtrade Sverige.

Löfbergs nya samarbete del av strategin

Amerikanska Humm Kombucha väljer Löfbergs som säljpartner i Sverige – för rosteriet är det i linje med satsningen på nya affärsområdet Ready to.

Svenska dumplings tar plats i norska butiker

Ett utökat samarbete med Norgesgruppen gör att Beijing 8 får en bredare lansering.

De fick Livsmedelspriset

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Ännu hetare käk längs med vägen

Bensinstationskedjan hottar upp samarbetet med restaurangkonceptet Käk.

Matsvinnsapp i samarbete med stor aktör

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Jobb & Karriär
Ny inköpsdirektör på kaffeföretaget

Mikrobryggeri får utökad distribution

Saknad apa dök upp på McDonalds

Svensk ost prisad i Hongkong

Här öppnar Bastard Burgers

Kopparbergs ökar vinsten

Restaurangkedja med tidning

Kafésatsning på gymmet

Scandi Standard investerar i dansk premiumkyckling

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.225