23948sdkhjf

Salico tar över anläggning från Martin och Servera

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Grossistens produktionsanläggning i Hässleholm var olönsam – nu överlåter man den istället till Greenfood-bolaget Salico. Samtidigt skrivs ett avtal, där Salico står för produktion och leverans av färdigskurna färska grönsaker till Martin och Servera.

Frukt- och gröntkoncernen Greenfoods dotterbolag Salico växer när man i april tar över en produktionsanläggning från Martin och Servera. De bägge parterna ingår samtidigt i ett avtal, där Salico nu kommer att producera färdigskurna och packade grönsaker för grossisten.

Det rör sig alltså inte om ett köp, utan Salico flyttar in i fastigheten i Hässleholm och får ta över produktionsutrustningen – vilket inkluderar både helautomatiska processlinjer för färdigskurna grönsaker och en nybyggd packanläggning.

Anläggningen tillhörde tidigare det Martin och Servera-ägda bolaget RP Frukt, som i höstas förra året delades i två. Då gick grossistverksamheten in under Grönsakshallen Sorunda, ett annat bolag inom koncernen, medan tillhörande produktionsanläggning gick in under Martin och Servera.

Men enligt Martin och Servera har anläggningen sedan start dragits med ekonomiska utmaningar, något man inte lyckats vända.

Läs också: Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

– Martin och Servera vill bli av med de kostnader den olönsamma anläggningen driver och valde därför att göra en överenskommelse om överlåtelse med Salico, skriver Christina Gezelius, informationschef för Martin och Servera, till Food Supply.

Flyttar successivt in mer
För Salico innebär det att man utökar sin kapacitet, något man behövde göra, säger Greenfood Fresh cuts (där Salico ingår) affärsområdeschef Björn Johansson till Food Supply.

– Dessutom hade vi ingen packanläggning och behövde det också. Vi hade en gammal, omodern tidigare som vi sålde. Nu har vi möjlighet att få ta del av en helt nybyggd packanläggning och väldigt moderna lokaler, så att vi kan ta fram en bra färdigprodukt. Då passar det bra in för vår del också, säger Ted Stenshed, affärsområdeschef för Greenfood Fresh produce.

Avtalet som samtidigt knyts betyder att Salico kommer fortsätta att förse Martin och Servera med färdigskurna färska grönsaker, delvis det som redan produceras på anläggningen. Framöver kommer man tillsammans med Martin och Servera också att utveckla sortimentet.

Läs också: Restaurangleverantör slutar med tobak

Det innebär att Martin och Servera blir en av kunderna som får produkter från anläggningen, men det är inte den enda kunden, utan man riktar sig mot alla som är intresserade.

– Vi kommer successivt flytta in annat som vi tycker är lämpligt att producera. Vi har lite olika maskinförutsättningar på de olika anläggningarna. Här finns helautomatiska processlinjer för färdigskurna grönsaker. Sen finns det även ytterligare ytor som man kan utveckla och bygga vidare på. Det är en stor fördel för oss, säger Björn Johansson till Food Supply.

Jämför med stor europeisk marknad
Utifrån de behov man ser från de olika kunderna kommer man att vidareutveckla sortimentet, och man ser också att marknaden växer mycket i Norden generellt.

– Det är bara att titta på hur utvecklingen har skett i Europa – om du tittar på färdigskurna, färska grönsaker så representerar det 20-25 procent av försäljningen i detaljhandeln i dag. I Sverige är vi kanske uppemot 7-8 procent i dagsläget. Det finns en potential att växa här och det tror jag också kommer att hända, säger Björn Johansson.

I dagsläget betyder övertagandet av produktionsanläggningen i Hässleholm att Greenfood fortsatt expanderar i Norden. Enligt Björn Johansson växer man också i Danmark samt Finland, där Salico sedan tidigare har en fabrik. Målsättningen framöver är att behålla en bra position i takt med att kategorin ökar.

– Sen får man arbeta mycket med innovation – man får inte glömma att det är väldigt innovationsdrivet det här. Konsumenten vill inte köpa samma produkt hela tiden, utan vill ha en variation. Det får vi jobba mycket med, både bakåt i ledet med odlare och sen hela vägen ut till förpackningstekniker, säger Björn Johansson till Food Supply.

Greenfood-koncernen, i vilken även Picadeli ingår i, finns i dag representerade i sju länder. Senaste tillskottet av marknad skedde i januari, när man genom affärsområdet Fresh produce etablerade ett kontor i Nederländerna. Bland andra företag som finns inom koncernen syns Ewerman, Wrapsons och Ahlström Factory.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här öppnar Taco Bar restaurang nr 45

Veganskt intresserar på nätet

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Espresso House tar in ärtdryck

Nya kocktävlingar ska fånga upp gymnasieelever

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Nyhetsbrev

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Arkiv

Brödernas tredje och fjärde restaurang

Planerar att expandera med 20-talet restauranger.

1

Tre nytillskott i kocklandslaget

Inte en enda kvinna i det Svenska kocklandslaget.

Hon är Ekstedts nya köksmästare

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Västerbottensost blir dokumentär

Unik sushirestaurang får tillfällig replika i Stockholm

Restaurangchefen för Nadeshiko Sushi öppnar pop up.

Nu rullar kedjan sushi även på Ica

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i sommelier-VM.

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Stockholm Fisk i ny tappning

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.268