23948sdkhjf

Maten blir allt grönare

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

Kommunikationsbyrån Food & Friends har publicerat sin årliga mat-rapport som årligen följer upp hur folk handlar, äter och dricker i Sverige.

Läs också: Maten blir allt grönare

– Hälsa och miljö är de starkast bidragande faktorerna till att vi äter allt mer grönt. Och de unga äter mer grönt av ideologiska skäl och för att uttrycka sin identitet än vad äldre gör, från vad vi kan utläsa ur materialet, säger Pontus Dahlström, projektledare för Matrapporten på Food and friends.

En förändring är att svenskarna blir allt mer intresserade av mat och matlagning, särskilt yngre kvinnor i åldern 15-24 år, där 46 procent uppger ett matlagningsintresse. Minst intresserade är de över 55 år, endast 29 procent är intresserade.
Något förvånande är det främst kvinnor som dricker läsk.

– Vi blev lika förvånade över resultatet. Det är unga tjejer som dricker läsk. Tolv procent totalt dricker läsk som måltidsdryck och av de unga tjejerna är det 26 procent. Det är förvånande med tanke på sockerdebatten och att främst unga kvinnor säger sig vara intresserade av sin hälsa och äta mindre socker, säger Pontus Dahlström.

Under valåret har kommunikationsbyrån också gjort en korrelation mellan favoriträtt och vilket parti som svenskarna skulle rösta på. De med vego som favoriträtt röstar främst på V som får 9 procent och FI som får 1 procent av rösterna. 17 procent röstar på S och deras favoriträtt är fisk. KD, som får 1 procent är soppätare. De 2 procent som föredrar liberalerna gillar köttbullar och den största gruppen, pastaälskarna, fördelar sig främst över det borgerliga blocket där SD får 17 procent, M 12 procent, C 5 procent och MP 3 procent.

– Om vi skulle bilda regering utifrån vardagsfavoriträtt och partival skulle vi få nya konstellationer, säger Pontus Dahlström.

Rapporten baserar sig på intervjuer med 1000 personer utifrån ett representativt urval.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jamie Olivers krogimperium har kollapsat – över 1 000 jobb drabbas

Ny marknadschef för Årets kock

Nu kommer svenskodlad Pak Choi

Frantzén bästa restaurangen i Europa

Sju svenska krogar bland de 200 bästa europeiska restaurangerna på ODA:s lista.

Kopparbergs backar

Massor av sommarjobb i restaurangbranschen

Nyhetsbrev

Linnea & Basilika fortsätter växa

Öppnar tredje restaurangen hittills i år – fjärde är på gång.

Arkiv

Han går från Spotify till Gastrofy

Världens dyraste whiskyprovning

Ichiro's Malt Card-serie provas i Göteborg i november.

Mackmyra ökar omsättning – och förlust

De samarbetar för hållbar restaurangdrift

Nu finns Max även i Täby – med restaurang 142

Nu kommer ölglassen

Skaldjursäventyr i Bohuslän

Klassiska Stortorgskällaren gör comeback

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Näringslivsmedalj med kunglig glans till Fabrique

Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Ny vd på Pizza Hut

Poké bowl-kedjans åttonde restaurang

B2B nästa för Karma och Martin & Servera

Rökt och grillat på krogveteranernas nya restaurang

Stjärnkrögare flyttar in i toppen på nytt landmärke

Världens största öltilverkare ansöker om börsnotering

Urban Deli öppnar restaurang på Centralen

Hungrig.se uppköpta av Delivery Hero

Uniqlo i restaurangsamarbete

Kopparbergs i två nya produktkategorier

Poppels söker miljoner i crowdfunding-kampanj

Vill etablera sig som Stockholms färskvarucentrum

Tre nya dryckesproducenter – varje vecka

Oumph lanseras hos snabbmatskedjan

Svensk mästare i hembryggd öl

Beyond Meat värderas till över en miljard

Slutet för Götgatsbackens äldsta krog

Restaurang Tak – nu även Krav-märkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.097