Maten blir allt grönare

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

Kommunikationsbyrån Food & Friends har publicerat sin årliga mat-rapport som årligen följer upp hur folk handlar, äter och dricker i Sverige.

– Hälsa och miljö är de starkast bidragande faktorerna till att vi äter allt mer grönt. Och de unga äter mer grönt av ideologiska skäl och för att uttrycka sin identitet än vad äldre gör, från vad vi kan utläsa ur materialet, säger Pontus Dahlström, projektledare för Matrapporten på Food and friends.

En förändring är att svenskarna blir allt mer intresserade av mat och matlagning, särskilt yngre kvinnor i åldern 15-24 år, där 46 procent uppger ett matlagningsintresse. Minst intresserade är de över 55 år, endast 29 procent är intresserade.
Något förvånande är det främst kvinnor som dricker läsk.

– Vi blev lika förvånade över resultatet. Det är unga tjejer som dricker läsk. Tolv procent totalt dricker läsk som måltidsdryck och av de unga tjejerna är det 26 procent. Det är förvånande med tanke på sockerdebatten och att främst unga kvinnor säger sig vara intresserade av sin hälsa och äta mindre socker, säger Pontus Dahlström.

Under valåret har kommunikationsbyrån också gjort en korrelation mellan favoriträtt och vilket parti som svenskarna skulle rösta på. De med vego som favoriträtt röstar främst på V som får 9 procent och FI som får 1 procent av rösterna. 17 procent röstar på S och deras favoriträtt är fisk. KD, som får 1 procent är soppätare. De 2 procent som föredrar liberalerna gillar köttbullar och den största gruppen, pastaälskarna, fördelar sig främst över det borgerliga blocket där SD får 17 procent, M 12 procent, C 5 procent och MP 3 procent.

– Om vi skulle bilda regering utifrån vardagsfavoriträtt och partival skulle vi få nya konstellationer, säger Pontus Dahlström.

Rapporten baserar sig på intervjuer med 1000 personer utifrån ett representativt urval.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Nyhetsbrev

Butik och restaurang till Kiruna

Arkiv

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Urban Deli stannar på marken

Slutar med flygtransporterad frukt och grönt.

Fyra rätter på fyra minuter på Centralstationen

Snabb avsmakningsmeny i specialbyggd restaurangvagn.

Napolitansk pizza till Piteå

Napolitansk pizzeria öppnar på Östermalm

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sushi Yama öppnar nytt i Norrköping

Sänd till en kollega

0.14