23948sdkhjf

De hetaste mattrenderna i restauranger och butiker

I årets trendspaning från matkommunikationsbyrån Food & Friends, ”Back to forward” listar Lennart Wallander några utmärkande trender när vi går tillbaka till hur det var tidigare, men på nya sätt.

  • Nu vill vi förenkla matlagningen genom att ta bort tidsödande moment och använda färre ingredienser. ”No stir risotto” och ”3 ingredient recipes” är typiska exempel.
  • Take & bakeprodukter växer med surdegsbröd, färdigskuren kakdeg och förfyllda pizzabottnar.
  • Färdigblandade cocktails växer starkt. Snyggt designade förpackningar och exakta ingredienser.
  • Efter husmanskost och ”comfort food” under pandemin kommer nu starka röda såser.
  • Livsmedel som utlovar immunitet mot infektioner är en växande trend, liksom de som sägs ge mentala effekter.
  • Många restauranggäster har visat sitt stöd för sina lokala restauranger genom att köpa t-shirts och merchandise. För många restauranger har det varit ett omistligt bdrag, och är en växande marknad.
  • Allt fler restauranger skjuter över arbete på gästerna. Menyer på qr-koder vid bordet är ett exempel. Servering på bricka som gästerna själva får fördela ett annat.
  • Sociala medier-vänliga restaurangmiljöer där gästerna kan ta de perfekta matbilderna är kommer stort.
  • Virtuella restaurangkedjor, där lokala entreprenörer kan ansluta sig och följa en manual från kedjan. Det mest kända exemplet är influencern Mr Beast, som över en natt ”öppnade” 300 hamburgerrestauranger över hela USA.
  • Restauranger med spel och aktiviteter ökar. Ett steg längre är interaktiva events med populära tv-serier.
  • I både butiker och restauranger fortsätter trenderna mot matsvinn, plastanvändning och engångsförpackningar.
  • För att locka personal efter pandemin börjar restauranger erbjuda satsningar på ”mental wellbeing” för personalen.

 Läs också:

https://www.fri-kopenskap.se/article/view/817007/nu_spanner_ica_restaurangmusklerna

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094