23948sdkhjf

Maten blir allt grönare

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

Kommunikationsbyrån Food & Friends har publicerat sin årliga mat-rapport som årligen följer upp hur folk handlar, äter och dricker i Sverige.

Läs också: Maten blir allt grönare

– Hälsa och miljö är de starkast bidragande faktorerna till att vi äter allt mer grönt. Och de unga äter mer grönt av ideologiska skäl och för att uttrycka sin identitet än vad äldre gör, från vad vi kan utläsa ur materialet, säger Pontus Dahlström, projektledare för Matrapporten på Food and friends.

En förändring är att svenskarna blir allt mer intresserade av mat och matlagning, särskilt yngre kvinnor i åldern 15-24 år, där 46 procent uppger ett matlagningsintresse. Minst intresserade är de över 55 år, endast 29 procent är intresserade.
Något förvånande är det främst kvinnor som dricker läsk.

– Vi blev lika förvånade över resultatet. Det är unga tjejer som dricker läsk. Tolv procent totalt dricker läsk som måltidsdryck och av de unga tjejerna är det 26 procent. Det är förvånande med tanke på sockerdebatten och att främst unga kvinnor säger sig vara intresserade av sin hälsa och äta mindre socker, säger Pontus Dahlström.

Under valåret har kommunikationsbyrån också gjort en korrelation mellan favoriträtt och vilket parti som svenskarna skulle rösta på. De med vego som favoriträtt röstar främst på V som får 9 procent och FI som får 1 procent av rösterna. 17 procent röstar på S och deras favoriträtt är fisk. KD, som får 1 procent är soppätare. De 2 procent som föredrar liberalerna gillar köttbullar och den största gruppen, pastaälskarna, fördelar sig främst över det borgerliga blocket där SD får 17 procent, M 12 procent, C 5 procent och MP 3 procent.

– Om vi skulle bilda regering utifrån vardagsfavoriträtt och partival skulle vi få nya konstellationer, säger Pontus Dahlström.

Rapporten baserar sig på intervjuer med 1000 personer utifrån ett representativt urval.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Couet och Thureson satsar på mat med bröd

Dos Gringos ut och Manufacture in när matscenen i Ringens köpcentrum förnyas.

Värsta yrkesgruppen att servera

De är bäst på att rädda mat

Sverige världens fjärde mest veganvänliga land

Sveriges första rödbetskokeri

Sydgrönts vd om den nya produktionen i Findus gamla lokaler i Bjuv.

Restaurangleverantör slutar med tobak

Nyhetsbrev

Sologäster välkomnas till Oaxen

Arkiv

Skånska matprofiler prisade

Restaurang Vollmers utsedd till Årets skånska krog för andra året i rad.

Sveriges första kattcafé

Kvalitetsfisk växer med förvärv nummer tre

Svensk Nobelhyllning i Bocuse d'Or

Sebastian Gibrand: Jag har inför VM förberett mitt livs måltid.

Dahlgren och Naess öppnar hotellbistro

Parisisk atmosfär när stjärnduon står för maten på nytt boutiquehotell.

Systembolaget varnar vinleverantör

Burger King planerar kraftig expansion

Restauranger och storkök börjar med returlådor

Så ska Martin & Servera bli mer hållbart

Projekt gör matsvinn lönsamt för restauranger

Vinnova har beviljat medel för att lösa transport- och logistikfrågorna.

”Lång lista på spännande innovationer”

Erik Wallin på foodtech-bolaget Gastrofy rapporterar i en gästkrönika från CES i Las Vegas.

Guldregn över de svenska lagen

Kocklandslaget och ytterligare två lag kommer hem med seger i Culinary World Cup.

Stark jobbprognos

Upp 12 procent för hotell- och restaurangbranschen.

Pontus Frithiof rivstartar året i hälsans tecken

Pontus in the air ska bli Arlandas bästa arbetsplats med hjälp av hälsoprofil och inspiratör.

Stillahavsostron testodlas på västkusten

Svampgruvan i Kiruna stängs

Fandado flyttar till city

Nystart för Stockholmskrogen med meny på esperanto.

Ny vd på Circle K

Bagerierna sanerar surdegsbröd

Styckmästarn med ny vd

Tillbaka till Nordic Choice Hotels

Burgerkedja med ny marknadschef

Klassiskt bakverk tas ur sortimenten

Köttfest på Stockholmsrestaurang

Picadeli växer på kontinenten

Ska expandera i södra Sverige

Utvecklar barkoncept

Dole säljer i Sverige och Finland

Populär chokladmjölk återkallas – flaskan kan gå sönder

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.37