23948sdkhjf

Maten blir allt grönare

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

Kommunikationsbyrån Food & Friends har publicerat sin årliga mat-rapport som årligen följer upp hur folk handlar, äter och dricker i Sverige.

Läs också: Maten blir allt grönare

– Hälsa och miljö är de starkast bidragande faktorerna till att vi äter allt mer grönt. Och de unga äter mer grönt av ideologiska skäl och för att uttrycka sin identitet än vad äldre gör, från vad vi kan utläsa ur materialet, säger Pontus Dahlström, projektledare för Matrapporten på Food and friends.

En förändring är att svenskarna blir allt mer intresserade av mat och matlagning, särskilt yngre kvinnor i åldern 15-24 år, där 46 procent uppger ett matlagningsintresse. Minst intresserade är de över 55 år, endast 29 procent är intresserade.
Något förvånande är det främst kvinnor som dricker läsk.

– Vi blev lika förvånade över resultatet. Det är unga tjejer som dricker läsk. Tolv procent totalt dricker läsk som måltidsdryck och av de unga tjejerna är det 26 procent. Det är förvånande med tanke på sockerdebatten och att främst unga kvinnor säger sig vara intresserade av sin hälsa och äta mindre socker, säger Pontus Dahlström.

Under valåret har kommunikationsbyrån också gjort en korrelation mellan favoriträtt och vilket parti som svenskarna skulle rösta på. De med vego som favoriträtt röstar främst på V som får 9 procent och FI som får 1 procent av rösterna. 17 procent röstar på S och deras favoriträtt är fisk. KD, som får 1 procent är soppätare. De 2 procent som föredrar liberalerna gillar köttbullar och den största gruppen, pastaälskarna, fördelar sig främst över det borgerliga blocket där SD får 17 procent, M 12 procent, C 5 procent och MP 3 procent.

– Om vi skulle bilda regering utifrån vardagsfavoriträtt och partival skulle vi få nya konstellationer, säger Pontus Dahlström.

Rapporten baserar sig på intervjuer med 1000 personer utifrån ett representativt urval.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Veganskt intresserar på nätet

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Espresso House tar in ärtdryck

Nya kocktävlingar ska fånga upp gymnasieelever

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Nyhetsbrev

Brödernas tredje och fjärde restaurang

Planerar att expandera med 20-talet restauranger.

Arkiv
1

Tre nytillskott i kocklandslaget

Inte en enda kvinna i det Svenska kocklandslaget.

Hon är Ekstedts nya köksmästare

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Västerbottensost blir dokumentär

Unik sushirestaurang får tillfällig replika i Stockholm

Restaurangchefen för Nadeshiko Sushi öppnar pop up.

Nu rullar kedjan sushi även på Ica

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i sommelier-VM.

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Stockholm Fisk i ny tappning

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Burkvinet är här

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.169