23948sdkhjf

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.

I ett av paketen inom livsmedelsstrategin ingick skapandet av vad man kallar en nationell samverkansarena, där företag och branschorganisationer inom hela livsmedelskedjan samlas.

På torsdagen lanseras resultatet, som går under namnet Sweden food arena. Målet: Att arbeta tillsammans inom forskning och innovation.

– Det finns en stor potential för livsmedelssektorn. Genom att etablera en arena där områden som forskning, utveckling och innovation stärks, i nära samverkan med akademi och politik, skapar vi förutsättningar för en svensk livsmedelssektor i världsklass, säger Gunilla Nordlöf, generaldirektör på Tillväxtverket, som stödjer etableringen av arenan.

Framförallt kommer arenan att prioritera tre forskningsområden, vilket innefattar hälsa och smak, cirkulär mat samt digitalisering och automation.

Mer specifika exempel som tas upp är bland annat visionen om att Sverige ska bli ledande inom prevention av välfärdssjukdomar genom kosten, och att genom ökad automation och digitalisering i hela livsmedelskedjan driva innovation och effektivitet.

Läs också: Mer arbete ska skapas inom svenska livsmedelskedjan

Man har också tagit ut ett riktmärke, baserat på Bloombergs innovationsindex – där ligger Sverige i Europa-toppen vad gäller till exempel stål och skog, medan vi inom livsmedel hamnar på plats 14.

Genom arenan vill man se till att Sveriges investeringar i forskning och innovation inom livsmedel ökar rejält, och därmed klättra på listan.

– Vi siktar på att placera oss i topp tre. Bildandet av arenan är ett viktigt steg. Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, vice vd för Lantmännen och ordförande i styrgruppen för Sweden food arena.

Hittills har cirka 50 företag skrivit under avsiktsförklaringen för samverkansarenan, vars styrgrupp består av ledamöter från Lantmännen, Arla, Orkla, Oatly, Hk Scan, Lyckeby Culinar, Fazer, Axfood, Ica, Livsmedelsföretagen, Svensk dagligvaruhandel, Visita, LRF, Sveriges ingenjörer, Menigo och Tillväxtverket
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jinx utökar – öppnar restaurang

Bastard Burgers växer i Stockholmsområdet

Ytterligare två etableringar klara för den snabbväxande kedjan.

Ung Sigtunakock bäst i världen

Niclas Jansson segrade i Copper Skillet-finalen i Toronto.

Världsrekord i whiskyprovning

Guinness World Records har godkänt rekordet.

Slutet för Götgatsbackens äldsta krog

Från lagerlokal till hotell med takbar

Blique by Nobis öppnar den 26 april.

Nyhetsbrev

Restaurang Tak – nu även Krav-märkt

Arkiv

Calle P-gänget bakom ny bar

Menigo köper ut Arla – ensam ägare av Restaurangakademien

Årets kock får nya ägare

Spendrups och Arla tar över från Restaurangakademien.

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Falafel basen i stjärnkockarnas nya snabbmatskoncept

Täby Deli invigs den 11 april – Fafelle öppnar i slutet av maj.

Fotografiskas eget öl bryggs på överblivet bröd

Hipster-Söder får egen Max-burgare

Tre specialprodukter på Max nya flaggskeppsrestaurang vid Medborgarplatsen.

Efter köttkrig – restauranggrossist i konkurs

Egen vinautomat på hotellrummet

Gateau poppar upp hos H&M i påsk

Ny inköpsansvarig på Urban Deli

Stjärnkock vill öka kunskapen om självmord

Anton Bjuhrs mamma tog sitt liv – nu blir han ambassadör för Suicide Zero.

Grands nya bakficka hedrar legendarisk krögare

Vegomässan ställs in

EU kan förbjuda "vegoburgare" – vill undvika förväxling

Äntligen invigningsdatum för Max flaggskepp vid Medborgarplatsen

Firar med att introducera en ny Medis-burgare.

Burger King lanserar ”blödande” veganburgare

Här öppnar Taco Bar restaurang nr 45

Veganskt intresserar på nätet

Espresso House tar in ärtdryck

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109