Mer arbete ska skapas inom svenska livsmedelskedjan

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Ett nytt projekt som ska lägga grunden för bland annat en fördubblad livsmedelsexport.

I och med den nationella livsmedelsstrategin har mål satts upp för att livsmedelskedjan i landet ska växa – något som ska ske genom ökad svensk konsumtion av svenska livsmedel, men också genom en fördubblad export på området.

För att nå målen behövs också mer arbetskraft inom livsmedelsförädling, jordbruk och trädgårdsnäring, vilket gör att flertalet organisationer går ihop i ett nytt projekt.

Med finansieringshjälp från Europeiska socialfonden ska nu Livsmedelsföretagen, LRF, SLA Arbetsgivarna, Hushållningssällskapet samt Arbetsförmedlingen och Bemanningsföretagen i en förstudie tillsammans reda ut var de nya jobben kan komma att behövas och vilka utbildningsinsatser som behövs dra igång.

Läs också: Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

Enligt de inblandade aktörerna ska projektet på sikt leda till att arbetsgivarna ska kunna få den arbetskraft som behövs för att växa.

Läs också: Miljoner för pilotprojekt inom livsmedel

– På Arbetsförmedlingen ser vi att branschen kan erbjuda nya ingångar till arbetsmarknaden, till exempel för ungdomar och nyanlända personer. Förstudien kommer att ge värdefull information så vi kan planera utbildning och andra insatser för att effektivt matcha arbetssökande mot jobben som kommer, säger Daniel Warelius, chef för Arbetsförmedlingen i Skåne.

Det är LRF och Arbetsförmedlingen som står som projektägare, medan de andra tidigare nämnda organisationer är med i styrgruppen. Totalt är 63 organisationer inom primärproduktion och förädling delaktiga i projektet.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Årets bästa viltmatsrestaurang och Årets viltmatskock utses i höst

Nomineringsprocessen är i full gång.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Hotell Borgholm med ny ägare

I mars aviserade Karin och Owe Fransson att verksamheten var till salu och nu är det klart med ny ägare.

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Nyhetsbrev

Han går till Qvanti

Arkiv

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Ny nod för life science och livsmedel

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162