Möt bemanningsföretaget

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

På bemanningsföretaget Majola är det högtryck.

 – Vi är tagna på sängen av värmen. Det är full fart, i dag är alla 250 konsulter hos oss ute på jobb, säger Lars Larsson på bemanningsföretaget Majola. Vi har inte tillräckligt med folk för att kunna möta efterfrågan.

Läs också: Krögare mitt i stan

Den tidiga sommarvärmen sammanfaller med period då efterfrågan på personal brukar vara stor på grund av examenstider, bröllop, personal fester med mera.

– Efter Kristi himmelsfärdshelgen har det varit stor efterfrågan på personal. Vi bemannar från norr till söder i Sverige och det är stora behov över hela landet.

Våren är hektisk för Majola:

– Vi har konstant ett stort rekryteringsbehov och det blir tydligare nu. Vad som behövs är helt enkelt fler som jobbar i branschen. Vi behöver göra jobben och arbetsuppgifterna mer attraktiva. Allt fler kockar går ut i matsalen och gör servitörernas jobb, bland annat för att det ökar gästernas upplevelser.

Läs också: Aperol på allas läppar

Han tycker att det är dags att branschen utvecklar restaurangjobben: Fler uppgifter i matsal är en lösning. Det måste inte handla om tranchering eller flambering som är det man tänker först.

– Vi på Majola har satsat på att utveckla branschen genom tävlingen Årets Arbetsplats. I dagarna avslutas första etappen i undersökningen. Snart har vi finalister och därefter en vinnare.

– Intresset har varit stort i år, som är andra gången vi gör detta med R&S. Snart har vi en ny vinnare och en förebild för branschen. Så småningom leder det till att fler söker sig till jobb inom restaurangbranschen.

Läs även fler delar i artikelserien "Värmeslag på krogen"

Aperol på allas läppar

Möt leverantören

Krögaren mitt i stan



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Max vd hoppas på 50 år till

Richard Bergfors i intervju om kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nyhetsbrev

Ny nod för life science och livsmedel

Arkiv

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154