Krögare mitt i stan

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Möt Mathias Pihlblad krögare på Bockholmengruppen.

 – Jodå, det går bra just nu, säger Mathias Pihlblad krögare Bockholmengruppen. Gästerna blir fler när värmen stiger.

Läs också: Möt bemanningsföretaget

Man ändrar också sitt beteende, går på restaurang mitt i veckan och blir mer spontan och bokar inte bord i samma utsträckning. 

Han flaggar för att det inte får bli för varmt, då kan gästströmmarna minska och man måste man ha beredskap med take out.

– Bockholmengruppen har genomgående utvecklat take out-koncept. Alla krogar i gruppen har take out och majoriteten också samarbete med Foodora. Uteservering är avgörande, vi har totalt cirka 700 uteplatser vid soligt väder.

Att första kvartalet gick lite trögt för många krogar bekräftas från olika håll. Bockholmengruppen märkte av det i mindre utsträckning.

Läs också: Aperol på allas läppar

– Vi har ett blandat upplägg, bredare träffbild beträffande gäster, vilket gör att vi inte märkte av inbromsningen så starkt. Överlag så går Bockholmengruppen väldigt bra och framförallt gäller det våra kvarterskrogar, Nybrogatan 38, och även Spanjorskan på Nybrogatan 42 även om den inte är kvarterskrog som övriga, Nytorget, Österlånggatan och Paraden. Denna majmånad blir nog vår bästa månad någonsin. Jag tror att dessa försommarveckor vi nu upplever blir något som man kommer att prata om i mannaminne. 2018 är något i hästväg. 

I Stockholm har nya utökade promenadstråk förändrat gatubilden. Bilarna försvinner och folklivet ökar markant. Stadsbilden förändras till mjukar tystare. Istället för motorljud hörs sorl från matgäster.

Det gynnar gästtillströmningen på krogarna genom att det blir möjligt att utvidga uteserveringarna. Bockholmengruppen har serveringar intill sin krog Nybrogatan 38. 

– Sommargågator är helt underbart och ger möjlighet att växa, säger Mathias Pihlblad. Jag upplever jag att politiker har börjat lyssna på oss krögare, restauranglivet är en naturlig del av vardagen och det har man börjat förstå från politiskt håll, till exempel genom att skapa allt fler sommargågator med plats för serveringar.

Läs även fler delar i artikelserien "Värmeslag på krogen"

3. Aperol på allas läppar

2. Möt bemanningsföretaget

1. Möt leverantören



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Beslut tagna kring produktionskök i Uppsala

Utökat restaurangutbud när Torp byggs om för 700 miljoner

Kafékedja till Vetlanda

Yngsta franchisetagaren i kedjans historia öppnar kafé i det nybyggda kvarteret Spinnaren.

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Årets bästa viltmatsrestaurang och Årets viltmatskock utses i höst

Nomineringsprocessen är i full gång.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Nyhetsbrev

Hotell Borgholm med ny ägare

I mars aviserade Karin och Owe Fransson att verksamheten var till salu och nu är det klart med ny ägare.

Arkiv

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Ny nod för life science och livsmedel

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143