Aperol på allas läppar

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Nu flödar Aperol och Aperol Spriz mer än någonsin. Den syrliga, svala drinken med sin intensiva orangeröda färg är en drink som kommit för att stanna. 

Läs också: Krögare mitt i stan

– Aperol och Campari ökar dubbelt i volym, säger Hugo Simberg, varumärkesansvarig på Nigab som är distributör i Sverige. Det har ökat under fyra, fem år med tvåsiffriga procenttal.

Aperols recept är hemligt. Drycken lär innehålla 11 smaksättare, vissa hävdar att det finns 14 ingredienser i den. Några kända är apelsin, rabarber och örter som ger bitterhet. 

– Vi har sett trenden i många år, men nu kommer ett verkligt genombrott, det är en drink som smakar bra i värmen, något som man provat på resa utomlands och som man fått smak på.

Campari köpte varumärket 2003, dock lanserades Aperol redan 1919. I Padua i Italien. Den har sedan fått sällskap av Prosecco, soda, is och apelsinklyftor i drinken Aperol Spritz .

Läs också: Möt bemanningsföretaget

– Blir det för varmt stannar vi svenskar hemma och går inte ut och äter och dricker.

Men Simberg på Nigab sitter i säkert i solstolen. 75 procent säljs på systemet och 25 procent till restaurang.

– Trenden på att göra drinkar hemma växer sig allt starkare och många gör sin egen Aperol Spritz.  

Recept på Aperol Spritz

  • 1 apelsinskiva
  • 5 isbitar
  • 3/4 dl aperol dryck
  • 1/2 dl mousserande torrt vitt vin (t ex prosecco)
  • 1/2 dl kolsyrat vatten

Läs även fler delar i artikelserien "Värmeslag på krogen"

 Möt leverantören

Möt bemanningsföretaget

Krögaren mitt i stan

Mer om: Aperol | Nigab | värmeslag


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Max vd hoppas på 50 år till

Richard Bergfors i intervju om kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nyhetsbrev

Ny nod för life science och livsmedel

Arkiv

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14