23948sdkhjf

Explosionen: Öppnar 104 butiker

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Sju till nio butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

Fri Köpenskap kan i dag avslöja att drivmedelskedjan St1 sedan den 2 oktober dragit igång en gigantisk expansion inom livsmedel. 104 stycken 7-Eleven-butiker har tagits över från Reitan Convenience som driver 7-Eleven och Pressbyrån.

Läs också: Dansk startup ska utmana restaurangerna

– Det omfattar butiker längs de större vägarna i landet. E4, E6 och E18 till exempel. Mycket kommer att handla om snabba och goda måltidslösningar, säger Stefan Samuelsson, affärsområdeschef för retail på St1 till Fri Köpenskap.

Det rör sig om 7-Eleven-butiker som ligger i nära anslutning till drivmedelskedjan Shell. Kedjorna har en lång historia av symbios och samarbete.

– Runtom i landet har de legat bredvid varandra och eftersom vi köpte Shell 2010 har det varit ett logiskt mål att även ta över dessa butiker.

På ett halvår ska 104 butiker ställas om till St1:s nya koncept "Välkommen in". Måltidslösningar ligger i fokus.

Läs också: Reitan köper kafékedja

Att bedriva butiksverksamhet med färskvaror blir helt nytt för St1 i Sverige. Totalt har kedjan knappt 500 stationer i Sverige och 1 400 i Norden. Många av dem helt obemannade.

– På sikt får vi inventera och titta på vilka butiker och stationer i vår övriga verksamhet som kan tänkas bli aktuella för det nya konceptet men det är en gigantisk omställning så vi måste ta en sak i taget, konstaterar Stefan Samuelsson.

Men ni tänker vidga konceptet även utanför de 104 butikerna?

– Absolut. Vi har kämpat väldigt hårt det senaste året att bygga upp en organisation för convenience retail, så det vore dumt att inte utnyttja den till att expandera verksamheten. Exakt vilka enheter det blir beror på många parametrar och den analysen har vi inte tid med i denna hektiska tillvaro.

Läs också: Nya vd:n trycker på gasen: ”Minst 20 nya butiker per år”

De 104 butikerna ska vara omställda innan sista mars och under året kommer konceptet att skruvas, förfinas och utvecklas. Tanken är att slåss med restauranger och dagligvaruhandel när det gäller måltidslösningar.

– Alla vill åt samma matkrona men med våra lägen längs vägarna är det nog främst snabbmatskedjorna som får passa sig. De inser nog inte hur farliga vi blir, säger Stefan Samuelsson och skrattar.

Butikerna kommer tillfälligt att byta namn till ”Välkommen in” men tanken är att ta ett nytt grepp när konceptet satt sig om ett år.

– Vi har ett antal idéer på namn men vi har inte gjort någon slutlig analys ännu. Nu blir det full fokus på expansion och drift. Från dag ett byter vi till kvalitetskaffe från Johan och Nyström. Därefter kommer vi att bygga på konceptet eftersom.

Läs också: Långa köer kostar 16,4 miljarder

Ungefär hälften av de 104 butikerna fortsätter att drivas av samma franchisetagare medan resterande del nyrekryteras.

Så gick affären till

  • Drivmedelskedjan St1 grundades i Finland 1995 av entreprenören Mika Anttonen. I oktober 2010 köpte bolaget Shells 340 bensinstationer i Sverige samt 225 stycken i Finland. I samband med Shell-affären följde 104 stycken 7-Elevenbutiker i Sverige med på köpet. Butikerna har ägts av St1 men hyrts ut till Reitan Convenience som fortsatt att driva dem som franchise-butiker under varumärket 7-Eleven. I slutet av december 2016 stod det klart att St1 inte förlänger kontraktet med Reitan Convenience utan att butikerna ska tillfalla St1 den sista december 2018. För att frigöra lite tid till butiksomställningar har St1 förhandlat fram ett avtal med Reitan Convenience som innebär att butikerna får ställas om under en sex månaders period. Mellan den 2 oktober 2018 och den sista mars 2019 sker övertagandet. Totalt har St1 knappt 500 stationer i Sverige.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Matleveranstjänst till Göteborg

De deltar i Nordic Organic Food Fair-mässan

De visar upp trender inom ekologisk mat på Malmömässan.

Han öppnar i Teatern

Matscen får tillskott av mer veganskt.

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Nyhetsbrev

Norsk läsk byter namn efter påtryckningar

Arkiv

Rosen blir Quan

Dansk startup ska utmana restaurangerna

Bagerikedja mer innehållstransparenta

Sibylla där två vägar möts

Ny franchisetagare räknar med att 20 000 fordon varav mycket ren yrkestrafik ska borga för gott gästunderlag.

Kock i matkassesamarbete

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Frantzén öppnar i Astoria

Öppnar brasseri i tidigare biograf på Nybrogatan i Stockholm.

Årets konditor mest nöjd med desserten

Nääs Fabrikers konditor Disa Molin gick segrande ur striden.

Vann med havsabborre

Tog hem europeisk tävling för kockar inom mötesindustrin, Copper Skillet.

Bro Burger öppnar nytt

Två gånger gästspel

Renässans för kålroten

Här växer Max - öppnar fjärde restaurangen i Örebro

Burgerkedja på offensiven

De kan vinna Utstickarpriset 2018

Urban Deli snor ny vd från Ica

Axfoods-bolaget Urban Deli rekryterar Icas affärsområdeschef för färskvaror. ”Tar med mig mycket kunskap.”

Explosionen: Öppnar 104 butiker

Sju till nio butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

Sju miljoner bullar under en dag

Årets Fjällkock korad

Framtidslöfte - bästa commis utsedd

De vann för hållbarhetsarbete

Han är ny vd för Södra Teatern

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Så ska Max minska klimatutsläppen

Växtbaserat på gourmetnivå

Oumph till Pizza Hut

Färdiglagat à la Operakällaren

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145