23948sdkhjf

Lanserar ersättning för plastsugrör

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Snart kan handeln få ett biologiskt nedbrytbart sugrör.

Stora Enso och start up-företaget Sulapac lanserar en demoversion av ett biologiskt nedbrytbart sugrör på Slush 2018, ett ledande event för startupföretag som samlar 20 000 teknikentusiaster från hela världen.

Demoversionen, med produktion i industriell skala som mål, är utvecklad som ett förnybart alternativ till traditionella plastsugrör. Sugrören baseras på Sulapacs biokompositmaterial – gjort av träfibrer och naturliga bindemedel – och är utformade för att vara återvinningsbara i industriell kompostering och biologiskt nedbrytbara i havsmiljö

– Det här är ett viktigt steg för Stora Enso i vårt långsiktiga mål att gradvis ersätta fossilbaserade material med förnybara lösningar. Vårt samarbete med Sulapac är ett utmärkt exempel på vad vi kan uppnå genom partnerskap som driver innovationsarbetet framåt för att skapa hållbara lösningar i bioekonomin, säger Annica Bresky, chef för divisionen Consumer Board.

I maj 2018 tecknade Stora Enso ett teknikutvecklingsavtal med Sulapac för att licensiera deras material och teknik. Utvecklingen av sugrörsdemon är ett resultat av samarbetet mellan Stora Enso och Sulapac och kompletterar Stora Ensos omfattande biokompositportfölj.

– Miljömedvetenhet är en viktig drivkraft när konsumenter gör sina val och våra kunder vill ha hjälp med att ersätta icke förnybara material. Olika biokompositlösningar, som förnybara lock och tillslutningar och sugrör, kommer att komplettera vår egen konsumentkartongsportfölj och skapa mervärde för våra kunder, säger Hannu Kasurinen, ansvarig för vätskeförpackningar och kartong hos Stora Enso.

Sulapacs material fungerar i befintliga extrusionsanläggningar och målet är att sugrören ska vara kommersiellt tillgängliga under andra kvartalet 2019.

– Vi är glada att i dag kunna lansera en demoversion av ett återvinningsbart, mikroplastfritt sugrör som är biologiskt nedbrytbart i havsmiljö. Tillsammans med Stora Enso har vi utvecklat världens mest hållbara sugrör för produktion i industriell skala. Varje vecka produceras och konsumeras miljarder plastsugrör. Vårt sugrör har potentialen att bli en riktig ”game changer”, säger Sulapacs grundare och vd Suvi Haimi.

Om Sulapac

Sulapac är mikroplastfritt och fullständigt biologiskt nedbrytbart material gjort av förnybara och hållbara råvaror. Sulapacs produkter är gjorda för varumärken som vill eliminera plastavfall och visa ett genuint engagemang för hållbarhet genom att använda förstklassiga miljövänliga material. Företaget grundades 2016 av Suvi Haimi och Laura Kyllönen och har sin bas i Helsingfors i Finland.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Massor av sommarjobb i restaurangbranschen

Linnea & Basilika fortsätter växa

Öppnar tredje restaurangen hittills i år – och en fjärde är på gång.

Han går från Spotify till Gastrofy

Världens dyraste whiskyprovning

Ichiro's Malt Card-serie provas i Göteborg i november.

Mackmyra ökar omsättning – och förlust

De samarbetar för hållbar restaurangdrift

Nyhetsbrev

Nu finns Max även i Täby – med restaurang 142

Arkiv

Nu kommer ölglassen

Skaldjursäventyr i Bohuslän

Klassiska Stortorgskällaren gör comeback

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Näringslivsmedalj med kunglig glans till Fabrique

Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Ny vd på Pizza Hut

Poké bowl-kedjans åttonde restaurang

B2B nästa för Karma och Martin & Servera

Rökt och grillat på krogveteranernas nya restaurang

Stjärnkrögare flyttar in i toppen på nytt landmärke

Världens största öltilverkare ansöker om börsnotering

Årets kock-vinnare startar eget med nytt koncept

Urban Deli öppnar restaurang på Centralen

Foodstock – Ekstedts nya gastronomifestival

Fjäderholmarna blir matmecka under två sommardagar.

Hungrig.se uppköpta av Delivery Hero

Uniqlo i restaurangsamarbete

Kopparbergs i två nya produktkategorier

Poppels söker miljoner i crowdfunding-kampanj

Vill etablera sig som Stockholms färskvarucentrum

Tre nya dryckesproducenter – varje vecka

Oumph lanseras hos snabbmatskedjan

Svensk mästare i hembryggd öl

Beyond Meat värderas till över en miljard

Slutet för Götgatsbackens äldsta krog

Restaurang Tak – nu även Krav-märkt

Menigo köper ut Arla – ensam ägare av Restaurangakademien

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Efter köttkrig – restauranggrossist i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11