23948sdkhjf

Lanserar ersättning för plastsugrör

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Snart kan handeln få ett biologiskt nedbrytbart sugrör.

Stora Enso och start up-företaget Sulapac lanserar en demoversion av ett biologiskt nedbrytbart sugrör på Slush 2018, ett ledande event för startupföretag som samlar 20 000 teknikentusiaster från hela världen.

Demoversionen, med produktion i industriell skala som mål, är utvecklad som ett förnybart alternativ till traditionella plastsugrör. Sugrören baseras på Sulapacs biokompositmaterial – gjort av träfibrer och naturliga bindemedel – och är utformade för att vara återvinningsbara i industriell kompostering och biologiskt nedbrytbara i havsmiljö

– Det här är ett viktigt steg för Stora Enso i vårt långsiktiga mål att gradvis ersätta fossilbaserade material med förnybara lösningar. Vårt samarbete med Sulapac är ett utmärkt exempel på vad vi kan uppnå genom partnerskap som driver innovationsarbetet framåt för att skapa hållbara lösningar i bioekonomin, säger Annica Bresky, chef för divisionen Consumer Board.

I maj 2018 tecknade Stora Enso ett teknikutvecklingsavtal med Sulapac för att licensiera deras material och teknik. Utvecklingen av sugrörsdemon är ett resultat av samarbetet mellan Stora Enso och Sulapac och kompletterar Stora Ensos omfattande biokompositportfölj.

– Miljömedvetenhet är en viktig drivkraft när konsumenter gör sina val och våra kunder vill ha hjälp med att ersätta icke förnybara material. Olika biokompositlösningar, som förnybara lock och tillslutningar och sugrör, kommer att komplettera vår egen konsumentkartongsportfölj och skapa mervärde för våra kunder, säger Hannu Kasurinen, ansvarig för vätskeförpackningar och kartong hos Stora Enso.

Sulapacs material fungerar i befintliga extrusionsanläggningar och målet är att sugrören ska vara kommersiellt tillgängliga under andra kvartalet 2019.

– Vi är glada att i dag kunna lansera en demoversion av ett återvinningsbart, mikroplastfritt sugrör som är biologiskt nedbrytbart i havsmiljö. Tillsammans med Stora Enso har vi utvecklat världens mest hållbara sugrör för produktion i industriell skala. Varje vecka produceras och konsumeras miljarder plastsugrör. Vårt sugrör har potentialen att bli en riktig ”game changer”, säger Sulapacs grundare och vd Suvi Haimi.

Om Sulapac

Sulapac är mikroplastfritt och fullständigt biologiskt nedbrytbart material gjort av förnybara och hållbara råvaror. Sulapacs produkter är gjorda för varumärken som vill eliminera plastavfall och visa ett genuint engagemang för hållbarhet genom att använda förstklassiga miljövänliga material. Företaget grundades 2016 av Suvi Haimi och Laura Kyllönen och har sin bas i Helsingfors i Finland.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken med fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Nyhetsbrev

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Arkiv

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Ny Jureskogburgare i samarbete med BBQ-profil från Texas

Thaimatskedjan Linnea & Basilika ynglar av sig

Om ett år finns franchisekedjan på minst 14 ställen.

Waynes öppnar i Linköping i egen regi

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Regeringen inför omställningsstöd för företag

Närapå fördubblade intäkter för Delivery Hero

Baranställda erbjuds gratis spritutbildning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11