23948sdkhjf

Veganskt intresserar på nätet

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Att det råder en vegotrend just nu är det mycket som tyder på om man ser på både konsumtion och företagens egna satsningar. Trenden märks även på nätet och svenskarnas sökningar.

Läs också: ”Omöjlig” burgare nu även i butiker

I en undersökning som analysföretaget Semrush utfört framgår det att sedan 2015 har antalet sökningar på vegansk mat ökat med 130 procent, och sökningar på vegetarisk mat är i dag 1,5 gånger så många som för fyra år sedan. Även i Norge har intresset för vegansk ökat markant, där med hela 400 procent sedan 2015.

Men även intresset för snabbmat har ökat.

– Samtidigt som vegansk mat ökar i popularitet bland svenskar, ökar även antalet sökningar på snabbmat. Vi kan se att sökningarna på snabbmat har fyrdubblats under fyra år. Det kan förklaras med ett ökat utbud och att fler konsumenter idag lever en hektisk livsstil. Dessutom finns det en växande trend av växtbaserad snabbmat som även ofta är hälsosam, kommenterar Olga Andrienko, Head of Global Marketing på Semrush.

Mer om:Semrush |vegansk
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Folkparkens grillkiosk redo att servera

Fortsatt uppåt för cityrestaurangerna

Domino's ägare lämnar Norden – vill sälja svenska verksamheten

Vrå nyöppnar med spårbar meny

Operakällarens privata vinbar blir publik

Nobiskällaren öppnar den 5 november.

Rekordmånga tävlade i SM i Mathantverk

Nyhetsbrev

Fiskfoderprojekt ska ge hållbart odlad gourmetfisk

Arkiv

För andra gången på 28 år – alkoholfri öl vann finaste priset

Malaysisk snabbmatskedja till Europa – väljer Kista Galleria

Trion bakom Tjoget tar aperitivokulturen till NK

Först fjällen sedan Avenyn för Boqueria

28-åring korad till Årets konditor

Världens första ölflaska i papper

Ica-folk ska driva restaurang i expansivt område

Brödernas krogimperium byter namn och nyöppnar krog

Ett steg till för e-handelsgrossisten – börjar med alkohol

Rabatt på kaffe leder till färre muggar

Svenska expansionen tar fart – här är städerna dit KFC är på väg

Snabbmatskedjan ska gå från dagens åtta till hundratalet svenska restauranger.

Beijing8 nu även i Täby

Tallink tar Burger King till Baltikum

Öppningsdags för italienska satsningar x 2

Santo och Emanuel italienska nytillskott i Stockholms krogvärld.

Bageriingrediensproducent byter namn

Absolutflaska hyllar återvinning

Kändiskock öppnar krog med hälsosam profil

Hon ska förändra Smaka på Stockholm

Alvestaglass ska distribuera Häagen-Dazs i Sverige

Max fick pris av FN

Nu lanserar Karma sin kyl på bred front

Så mycket kostade årets första hummer

Ny must signerad Ranelid

”Omöjlig” burgare nu även i butiker

Hållbarhetspris till matsvinnsentreprenör

Max förstärker ledningen

Upper House får Årets kock-medaljör i köket

Tävling
Han vann titeln Årets Ekokock

Mentorpriset till Ulrika Brydling

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129