23948sdkhjf

Trendbrott: Försäljningen av ekologiskt vin minskar

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Den ekologiska försäljningen på Systembolaget minskar för första gången. Under första kvartalet sjönk försäljningen med 0,5 procent jämfört med samma period förra året. Det är den ekologiska spriten och vinet som minskar, medan ölförsäljningen ligger i stort sett oförändrad. Cider & blanddrycker samt alkoholfritt ökar, visar Systembolagets färska kvartalssiffror för ekologiska produkter.

Läs också: Alkoläsken ökar kraftigt

På Systembolaget har man ännu inte hunnit analysera siffrorna som totalt sett innebär ett negativt trendbrott för det ekologiska sortimentet.

– Det är antagligen påsken som ställer till det i statistiken. Eftersom påsken var i mars förra året och i april i år gick all försäljning ner under mars i år jämfört med föregående år och sannolikt påverkar det även ekoförsäljningen, säger Märta Kuylenstierna, kategorichef hos Systembolaget, till Ekoweb.

Systembolaget totala försäljning ökade under första kvartalet med 3,4 procent. Ekologiskt utgör nu 12,91 procent av den totala försäljningen. Vin och alkoholfritt har den högsta andelen ekologiskt, båda ligger på cirka 22 procent. Däremot är fortfarande bara 5,9 procent av ölen och 3,6 procent av spriten ekologisk.

Systembolaget är, enligt Ekoweb, landets näst största försäljningskanal för ekologiska produkter efter Ica.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klimatberäknade menyer för Scandics gäster

Framgång för Kopparbergs gin

Vegan stämmer Burger King

Krusbär prisas av Kålrotsakademien

Coca-Cola först i världen med 100 procent återvunnen plast

Arla mixar butik och restaurang i saluhall

Nyhetsbrev

Sayan Isakssons nya restaurang har fått ett namn

I januari öppnar thailändska restaurangen Isaan på Berns.

Arkiv

Hit kommer Bastard Burgers och asiatiska koncept

Max går från amerikanskt till svenskt kaffe

Onlinepizza och Hungrig försvinner – går upp i Foodora

Sushi Yama flyttar gränsen norrut

Kajsas Fisk en av många matnyheter i fjällen

Här är nya styrelsen för Årets kock

Ken's tredje restaurang i Uppsala

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Snart kommer Coca-Colas hallonsmak

Tävling
Kål och morot på årets godaste macka

SM-titeln till Viktor Lind för veganskt alternativ.

Niklas Ekstedts nya eldiga tv-serie

Hedda Spendrup lanserar nytt bryggeri

Ny Harrys i återuppbyggt träkvarter

Vassa Eggens 20-årsfirande i musikens tecken

La Colline ut – ny brasserisatsning in

Kändisagentur ger sig in i restaurangbranschen ihop med krogprofilen Kenneth Hallström.

Martin & Servera blir helägt av Axel Johnson

De ska testa pant på take away-förpackningar

Specialutgåva av Blossa lanseras i sju länder

Nu ska det destilleras gin i Kalix

Carlsberg höjer åter utsikterna för 2019

Impossible foods vill till Europa

Alkoläsken ökar kraftigt

Caketails på NK:s nya Schweizeri

Judas Priest lanserar egen rom

Japansk cocktailbar öppnar på Tak

Gourmet Food tar in nya delägare

Fortsatt uppåt för restaurangerna – särskilt i city

Vrå nyöppnar med spårbar meny

Fiskfoderprojekt ska ge hållbart odlad gourmetfisk

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.278