23948sdkhjf

Kopparbergs i två nya produktkategorier

| Av Mats Torgander / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Cider- och ölbryggaren Kopparbergs tar steget till två nya produktkategorier. I dagarna lanseras en smaksatt gin och tidigare i år började bolaget sälja ett smaksatt vatten med alkohol.

Läs också: Kopparbergs: Lägre resultat men framgång för Pink Gin

– Vi vill självklart nå fler konsumenter med våra produkter och i botten ligger att vi vill stärka Kopparbergs varumärke, säger vd Peter Bronsman till Nyhetsbyrån Direkt.

Kopparbergs lanserar i dagarna sin egen gin i Storbritannien. Kopparberg Premium Gin är en så kallad "pink gin" med smaken jordgubb/lime som initialt kommer att finnas på över 700 pubar hos brittiska puboperatören Greene King. Senare under maj kommer ginen även att säljas hos utvalda detaljhandlare i Storbritannien.

– Den traditionella ginen hade en slumrande tillvaro i Storbritannien där det nästan bara var äldre människor på landsbygden som drack. Men nu har 'pink gin' blivit en succé där framför allt Gordons gin tog kommandot och var bland de första. 'Pink gin' närmar sig oss i smaken och då är det naturligt för oss att vara med. Vi tar våra ciderbaser och smaksätter ginen med, säger Peter Bronsman.

Några planer på att bredda till fler pubar?

– Det vill vi självfallet. Men 700 är mycket som ett första steg. Normalt när vi går in provar vi på 50 eller 100 pubar, säger Peter Bronsman.

När Kopparbergs smaksätter ginen utgår bolaget från de cidersmaker som redan
säljs. Enligt vd:n är redan en andra smak i pipeline – mixed fruit. Och om konsumenterna tycker om produkterna ligger en lansering på andra europeiska
marknader så som Spanien och Grekland i korten.

Läs också: Framgång för Kopparbergs gin

Tidigare i år lanserade Kopparbergs Balans i två smaker, ett smaksatt vatten
med en alkoholhalt på 4 procent utan färgämnen och utan socker.

– Det här är jättestort i USA. Alla de stora som Smirnoff och Diageo har den här typen av produkt på den amerikanska marknaden och det har blivit en supersuccé där. Jag är helt säker på att segmentet kommer till Europa, men det kommer att ta ett till två år, och nu är vi redan först på marknaden, säger Peter Bronsman.

Balans har hittills lanserats hos ett antal butikskedjor i Storbritannien, "några tusen” butiker enligt vd:n.

Några planer för Balans utanför Storbritannien?
– Än är det lite för tidigt att ta ut den i övriga Europa. Vi kommer att hålla oss på den på den brittiska marknaden ett tag, säger Peter Bronsman.

Mer om: Kopparbergs
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Naturskön matupplevelse på restaurang Nowhere

Pionjärprojekt med biobaserade plastflaskor

Målet är att ha de första biobaserade flaskorna i butikerna 2023. 

Entreprenör köper huvuddelen av Vapiano

Max nyinvger i Ystad

Svenska Burger King först med återvinningsbar ventilation

Nyhetsbrev

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken har fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Arkiv

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141