23948sdkhjf

Snabbmatskedjan först med svenskt Amazon Go-koncept

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Den svenska kedjan Panini Internazionale har i det tysta tagit fram och nu börjat provtesta ett helt nytt koncept kallat ”Grab and go”. Tekniken har tagits fram i samarbete med en grupp om 15-20 personer hos BBH Stockholm och påminner om Amazon Go-konceptet där kunderna vandrar in och ut i butiken utan att behöva köa.

Läs också: Utökat matutbud går hem hos Circle K

– Det här är ett sätt att med mindre medel skapa en liknande upplevelse som Amazon Go. Jag känner inte till någon på den svenska marknaden som gjort något sådant här i lika omfattande grad, säger Patrik Danielsson, affärsutvecklingschef på BBH, till branschtidningen Fri Köpenskap.

Kunden går helt enkelt in i butiken, plockar upp sin mobiltelefon och skannar smidigt av varornas speciella QR-koder. Därefter betalar de med ett enkelt knapptryck och mobilt bank-id på väg ut ur butiken. För förbeställda varor ”på språng” går kunden bara in och hämtar varorna via en speciell utlämningsvägg.

– Det här är en mycket snabb variant som bygger på förtroende. Kunderna har allt mindre tid och med det här greppet kan vi hjälpa till att förenkla i vardagen, konstaterar Patrik Danielsson.

Räknar ni med fler stölder?

– Nej, vi är inte direkt oroliga för svinnet. Tvärtom tror vi att det kommer att ge ett större mervärde och ett djupare förtroende hos kunderna.

Fyra av Paninis 28 Stockholmsbutiker, Garnisonen, Jakobsbergsgatan, Humlegårdsgatan och Sveavägen börjar nu pilottesta konceptet och när konceptet är moget kommer det att rullas ut till övriga butiker. Troligen under sensommaren eller början av hösten.

Läs också: Petite Sabis ny matsatsning

– Förbeställning och hämtning via väggen blir möjligt i alla butiker och över hela sortimentet redan nu men när det gäller ”Grab and go” så vill vi olja maskinen väl innan vi rullar ut på bred front.

Grab and go-delen må vara den utåt mer häftiga satsningen men enligt Patrik Danielsson är det bara en liten del av tekniken. Bland kugghjulen bakom hittas den riktigt stora förändringen, en så kallad ”E-brain”. Den tekniska hjärnan är ett system möjliggör en skalbar utveckling.

– Om du tänker dig en cirkel med fler ringar runt. Den innersta cirkeln är servicekärnan eller vår ”E-brain”. I cirkeln som omsluter den mindre cirkeln koppar vi på Grab and go-konceptet men det riktigt stora är att tekniken är skalbar.

På så sätt rustar företaget för nästa generations Panini-butiker. Med den skalbara modellen kan företaget addera ytterligare funktioner framöver. Till exempel att helt kliva in i Amazon Go-världen.

– Absolut, personalfria butiker där man vandrar in och ut är en del. Varuautomater hos företag eller vid högtrafiklägen och andra knutpunkter är andra. Men det bäddar också för möjligheter som att beställa din pizza via röststyrning i mobilen, förklarar Patrik Danielsson.

Mer om: färdigmat | Panini
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Först fjällen sedan Avenyn för Boqueria

28-åring korad till Årets konditor

Världens första ölflaska i papper

Ica-folk ska driva restaurang i expansivt område

Brödernas krogimperium byter namn och nyöppnar krog

Ett steg till för e-handelsgrossisten – börjar med alkohol

Nyhetsbrev

Rabatt på kaffe leder till färre muggar

Arkiv

Svenska expansionen tar fart – här är städerna dit KFC är på väg

Snabbmatskedjan ska gå från dagens åtta till hundratalet svenska restauranger.

Beijing8 nu även i Täby

Tallink tar Burger King till Baltikum

Öppningsdags för italienska satsningar x 2

Santo och Emanuel italienska nytillskott i Stockholms krogvärld.

Bageriingrediensproducent byter namn

Absolutflaska hyllar återvinning

Kändiskock öppnar krog med hälsosam profil

Hon ska förändra Smaka på Stockholm

Alvestaglass ska distribuera Häagen-Dazs i Sverige

Unik matupplevelse i 3D på pop up-restaurang

Restaurang Kasai gästas av Banquet of Hoshena.

Här växer en ny matdestination fram

Två nya Compass-restauranger

Max fick pris av FN

Östermalmshallen ännu dyrare – notan nu 1,3 miljarder

Politikerna skyller på varandra – och vill sälja hotelldelen

Tvisten löst – nu blir det Krubb igen i sjöstan

Tävling
Närmare råvarorna i kocklandslagets nya tema

Nu lanserar Karma sin kyl på bred front

Så mycket kostade årets första hummer

Ny must signerad Ranelid

”Omöjlig” burgare nu även i butiker

Hållbarhetspris till matsvinnsentreprenör

Max förstärker ledningen

Upper House får Årets kock-medaljör i köket

Tävling
Han vann titeln Årets Ekokock

Mentorpriset till Ulrika Brydling

Utredning om skatt på engångsartiklar

Hungrig läggs ned

Scandic och Spendrups gör öl på överblivet bröd

Atria lanserar vegetariskt varumärke

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13