23948sdkhjf

Snabbmatskedjan först med svenskt Amazon Go-koncept

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Den svenska kedjan Panini Internazionale har i det tysta tagit fram och nu börjat provtesta ett helt nytt koncept kallat ”Grab and go”. Tekniken har tagits fram i samarbete med en grupp om 15-20 personer hos BBH Stockholm och påminner om Amazon Go-konceptet där kunderna vandrar in och ut i butiken utan att behöva köa.

Läs också: Utökat matutbud går hem hos Circle K

– Det här är ett sätt att med mindre medel skapa en liknande upplevelse som Amazon Go. Jag känner inte till någon på den svenska marknaden som gjort något sådant här i lika omfattande grad, säger Patrik Danielsson, affärsutvecklingschef på BBH, till branschtidningen Fri Köpenskap.

Kunden går helt enkelt in i butiken, plockar upp sin mobiltelefon och skannar smidigt av varornas speciella QR-koder. Därefter betalar de med ett enkelt knapptryck och mobilt bank-id på väg ut ur butiken. För förbeställda varor ”på språng” går kunden bara in och hämtar varorna via en speciell utlämningsvägg.

– Det här är en mycket snabb variant som bygger på förtroende. Kunderna har allt mindre tid och med det här greppet kan vi hjälpa till att förenkla i vardagen, konstaterar Patrik Danielsson.

Räknar ni med fler stölder?

– Nej, vi är inte direkt oroliga för svinnet. Tvärtom tror vi att det kommer att ge ett större mervärde och ett djupare förtroende hos kunderna.

Fyra av Paninis 28 Stockholmsbutiker, Garnisonen, Jakobsbergsgatan, Humlegårdsgatan och Sveavägen börjar nu pilottesta konceptet och när konceptet är moget kommer det att rullas ut till övriga butiker. Troligen under sensommaren eller början av hösten.

Läs också: Petite Sabis ny matsatsning

– Förbeställning och hämtning via väggen blir möjligt i alla butiker och över hela sortimentet redan nu men när det gäller ”Grab and go” så vill vi olja maskinen väl innan vi rullar ut på bred front.

Grab and go-delen må vara den utåt mer häftiga satsningen men enligt Patrik Danielsson är det bara en liten del av tekniken. Bland kugghjulen bakom hittas den riktigt stora förändringen, en så kallad ”E-brain”. Den tekniska hjärnan är ett system möjliggör en skalbar utveckling.

– Om du tänker dig en cirkel med fler ringar runt. Den innersta cirkeln är servicekärnan eller vår ”E-brain”. I cirkeln som omsluter den mindre cirkeln koppar vi på Grab and go-konceptet men det riktigt stora är att tekniken är skalbar.

På så sätt rustar företaget för nästa generations Panini-butiker. Med den skalbara modellen kan företaget addera ytterligare funktioner framöver. Till exempel att helt kliva in i Amazon Go-världen.

– Absolut, personalfria butiker där man vandrar in och ut är en del. Varuautomater hos företag eller vid högtrafiklägen och andra knutpunkter är andra. Men det bäddar också för möjligheter som att beställa din pizza via röststyrning i mobilen, förklarar Patrik Danielsson.

Mer om: färdigmat | Panini
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

McDonald's har slut på halloumi

FN-priset utdelat: ”Som Nobelpriset för oss i ägarfamiljen”

Axfood lanserar nytt eget varumärke – storpack för restauranger

Eskobars gitarrist bygger flytande restaurang

Frederik Zäll tar Texas till hemstaden Åkersberga.

Exklusiv fjällrödingrom – bara hos Frantzén

Åre får ännu en krog

Nyhetsbrev

Stadsodlarna når nya höjder – med SAS

Arkiv

Här har Wayne's Coffee invigt nytt kafé

Över 10 000 bryggerier inom EU – varav 375 i Sverige

Antalet svenska bryggerier har femdubblats på sex år.

Garba på fast adress – men poppar upp på mässa

2

Bästa julölet korat

Videgårds hot pot i pop up

70 jämnt för Pinchos – nu väntar nordisk satsning

Först med veganska revbensspjäll

De vann ciderupphandling på Systembolaget

Norskt riskkapitalbolag storägare i Bastard Burgers

Affären möjliggör internationell expansion för streetfoodkedjan.

Stjärnkock gör ny krogsatsning på Österlen

Första burklinjen för vin

Saffran och pepparkaka i I'ts Pleats julkollektion

Lantmännen lanserar egen vodka

Samarbetar med Mackmyra.

Boulebar bygger ny paviljong i Rålambshovsparken

De serverar bästa affärslunchen

Symbios öppnade i maj – redan korad till årets affärskrog.

O'Learys lägger större betoning på maten

Henrik Severin har skapat ett koncept som ska höja matupplevelsen på sportbarkedjans restauranger.

De ska göra svinnet lönsamt

Ännu en Burger King-restaurang

Klimatberäknade menyer för Scandics gäster

Framgång för Kopparbergs gin

Vegan stämmer Burger King

Krusbär prisas av Kålrotsakademien

Max går från amerikanskt till svenskt kaffe

Kajsas Fisk en av många matnyheter i fjällen

Ken's tredje restaurang i Uppsala

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Snart kommer Coca-Colas hallonsmak

Niklas Ekstedts nya eldiga tv-serie

Martin & Servera blir helägt av Axel Johnson

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.225