23948sdkhjf

Petite Sabis ny matsatsning

”Framfickan” ska locka med färdigmat och servering i köpcentret.

Sabis Fältöversten är en av Sveriges mest prisbelönta dagligvarubutiker. Läget i köpcentret Fältöversten i rika Stockholmstadselen Östermalm är dessutom perfekt för att driva en premiumbutik.

Läs också: Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Nu ökar butiken satsningen på färdigmat i nya ”framfickan” Petite Sabis.

Hemköpsbutiken Sabis Fältöversten vilar inte på lagrarna. Nu storsatsar butiken på en ”take away deli” i köpcentret utanför butiken, med det fyndiga namnet Petite Sabis.

– Vi har 4 500 kunder i butiken varje dag, men vi vill nå fler av de 25 000 som kommer till hela köpcentret dagligen, säger butikschefen Krister Skeppler.

– Det kanske kannibaliserar lite på vår egen försäljning, men vi fångar upp fler kunder.

Läs också: Hon ska göra Sabis mer synligt

Utrymmet utanför butiken, som än så länge är omgärdat av en plankvägg, har tidigare använts för en satsning på en finare restaurang. Sabis är ju till stor del en restaurangkedja. Men nu blir det istället ett försök att utnyttja branschglidningen och det kraftigt ökande suget efter färdig mat och lätta, snabba måltidslösningar.

– Vi har gjort kundundersökningar som visar vad våra kunder efterfrågar, säger Krister Skeppler.

Det smakfullt inredda deli-kafét, som ska leda tankarna till ett orangeri, kommer att ha 25 sittplatser, och erbjuda allt från varmmatsbuffé till smoothies. Färdiga maträtter, både kompletta och i delar för den som vill laga till dem hemma, kommer också att finnas, liksom ett enkelt vinsortiment.

– Vi vill ha ett levande sortiment och kommer att försöka följa säsongerna, berättar matutvecklingschefen Daniel Duse.

Läs också: Fyra restauranger i samarbete med Hemköpsbutik

Vid de öppna entréerna kommer det att vara blomsterförsäljning.

Både Krister Skeppler och Daniel Duse är övertygade om att satsningen är riktig. I dag är lunchutbudet i Fältöversten begränsat. Här finns McDonald's, en sushi och ett antal kaféer,.

– Med utbudet här vill vi träffa så många behov som möjligt, säger Daniel Duse.

Exakt hur utbudet ska se ut är inte spikat.

Läs också: Urban Delis första pop-in-shop – premiär på Hemköp

– Vi vill ha ett levande sortiment, och kommer de närmaste månaderna vara väldigt uppmärksamma på vad kunderna efterfrågar.

En viktig aspekt är hållbarhet och minskat matsvinn. Merförsäljning av färdigmat ger lägre svinn.

– Vi vill ta vara på så mycket som möjligt. Vi har sänkt vårt svinn i butiken med 30 procent, men det finns mer att göra, säger Krister Skeppler.

Betalningen kommer att ske i självutcheckningskassor.

– Vi kommer att ha en bemannad kassa vid den kylda smörgåsdisken. Det måste vi har för att kunna servera vin.

I mitten av nästa vecka rivs planket i Fältöversten, och på torsdag den 31 öppnar Petite Sabis.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109