23948sdkhjf

Lanserar drinkar av matsvinn från hotellfrukosten

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Haymarkets barteam har skapat nya drinkar som är baserade på överblivna ingredienser från Scandics hotellfrukost. Detta som ett led i arbetet med att minska hotellkedjans klimatavtryck.

Läs också: Klimatberäknade menyer för Scandics gäster

Sedan tidigare har Scandic tagit bort engångsartiklar på hotellrummen, avskaffat onödig plast som sugrör och drinkpinnar och sett över rutiner för att reducera matsvinn. Nu lanserar Scandic alltså ett antal hållbara drinkar med ingredienser som annars skulle komposteras eller slängas. Bland drinkarna, som tagits fram av Haymarket by Scandics barteam, återfinns Razzycle på hallon som har kort hållbarhetstid, Green Giggle på gurka från hotellfrukosten och Ecospresso, en drink på coldbrew bryggt på kaffesump som annars skulle ha kastats.

Jag är oerhört glad och stolt att vi än en gång visar att vi vill vara i yttersta framkant i vårt hållbarhetsarbete inom Food & Beverage på Scandic. Att vi dessutom kan lyfta fram våra fantastiskt duktiga medarbetare som kreatörer av de hållbara drinkarna, visar att engagemanget för hållbarhet genomsyrar hela Scandic och är en del av vårt dagliga arbete, säger Thomas Fankl, Food & Beverage Manager för Scandic Sverige.

Barteamet på Haymarket by Scandic har sedan tidigare lanserat drinkar med fokus på att ta tillvara på råvaror från restaurangerna. De nya hållbara drinkarna kommer att lanseras på samtliga Scandichotell i slutet av juni.

Mer om: Haymarket | Scandic
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Nyhetsbrev

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Arkiv

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Ny Jureskogburgare i samarbete med BBQ-profil från Texas

Thaimatskedjan Linnea & Basilika ynglar av sig

Om ett år finns franchisekedjan på minst 14 ställen.

Waynes öppnar i Linköping i egen regi

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Succé för Gustav ”Jävligt gott” Johansson i nya matkanalen

Drygt en halv miljon tittade på nya kanalen Godare i april.

Efter konkurserna – Vapiano-kedjan får nygammal ägare

Bensinmackarna utmanar vägkrogar och snabbmatskedjor

Preem och Cirkle K storsatsar på sina kafé- och matkoncept.

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Regeringen inför omställningsstöd för företag

Närapå fördubblade intäkter för Delivery Hero

Baranställda erbjuds gratis spritutbildning

Foodora växer så det knakar – 300 nya tjänster i mars

Bättre än väntat för Coca-Cola

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.347