23948sdkhjf

Lanserar drinkar av matsvinn från hotellfrukosten

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Haymarkets barteam har skapat nya drinkar som är baserade på överblivna ingredienser från Scandics hotellfrukost. Detta som ett led i arbetet med att minska hotellkedjans klimatavtryck.

Läs också: Klimatberäknade menyer för Scandics gäster

Sedan tidigare har Scandic tagit bort engångsartiklar på hotellrummen, avskaffat onödig plast som sugrör och drinkpinnar och sett över rutiner för att reducera matsvinn. Nu lanserar Scandic alltså ett antal hållbara drinkar med ingredienser som annars skulle komposteras eller slängas. Bland drinkarna, som tagits fram av Haymarket by Scandics barteam, återfinns Razzycle på hallon som har kort hållbarhetstid, Green Giggle på gurka från hotellfrukosten och Ecospresso, en drink på coldbrew bryggt på kaffesump som annars skulle ha kastats.

Jag är oerhört glad och stolt att vi än en gång visar att vi vill vara i yttersta framkant i vårt hållbarhetsarbete inom Food & Beverage på Scandic. Att vi dessutom kan lyfta fram våra fantastiskt duktiga medarbetare som kreatörer av de hållbara drinkarna, visar att engagemanget för hållbarhet genomsyrar hela Scandic och är en del av vårt dagliga arbete, säger Thomas Fankl, Food & Beverage Manager för Scandic Sverige.

Barteamet på Haymarket by Scandic har sedan tidigare lanserat drinkar med fokus på att ta tillvara på råvaror från restaurangerna. De nya hållbara drinkarna kommer att lanseras på samtliga Scandichotell i slutet av juni.

Mer om: Haymarket | Scandic
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Restaurangchefer vill inte ändra inköpen för miljöns skull

Tar förnybart sugrör till marknaden

Nu finns Max även på Kungsholmen

Invigning på Kungsholmen 37 år efter att snabbmatskedjan först anlände till Stockholm.

Uber Eats i samarbete med Icabutik och saluhall

Anrikt bryggeri ska omprofileras och expandera

Tre nya McDonald's – alla öppnar i december

Expansionen fortsätter med invigningar i Bollnäs, Ödeshög och Nykvarn.

Nyhetsbrev

Convenience växer i betydelse

Arkiv

Nu kommer Starbucks – till butikshyllorna

McDonald's har slut på halloumi

FN-priset utdelat: ”Som Nobelpriset för oss i ägarfamiljen”

Axfood lanserar nytt eget varumärke – storpack för restauranger

Eskobars gitarrist bygger flytande restaurang

Frederik Zäll tar Texas till hemstaden Åkersberga.

Exklusiv fjällrödingrom – bara hos Frantzén

Åre får ännu en krog

Stadsodlarna når nya höjder – med SAS

Här har Wayne's Coffee invigt nytt kafé

Över 10 000 bryggerier inom EU – varav 375 i Sverige

Antalet svenska bryggerier har femdubblats på sex år.

Garba på fast adress – men poppar upp på mässa

2

Bästa julölet korat

Videgårds hot pot i pop up

70 jämnt för Pinchos – nu väntar nordisk satsning

Först med veganska revbensspjäll

De vann ciderupphandling på Systembolaget

Norskt riskkapitalbolag storägare i Bastard Burgers

Affären möjliggör internationell expansion för streetfoodkedjan.

Saffran och pepparkaka i I'ts Pleats julkollektion

Ännu en Burger King-restaurang

Klimatberäknade menyer för Scandics gäster

Framgång för Kopparbergs gin

Vegan stämmer Burger King

Krusbär prisas av Kålrotsakademien

Max går från amerikanskt till svenskt kaffe

Kajsas Fisk en av många matnyheter i fjällen

Ken's tredje restaurang i Uppsala

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Snart kommer Coca-Colas hallonsmak

Niklas Ekstedts nya eldiga tv-serie

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122