23948sdkhjf

Närmare råvarorna i kocklandslagets nya tema

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Svenska kocklandslagets nya tema för tankarna till närodlat. Förra årets tema Curious by Nature ledde fram till svenskt guld i Culinary World Cup. Med nya temat Closer hoppas den nya upplagan av Svenska kocklandslaget leva upp till de ökade förväntningarna och ta hem förstaplatsen även i Culinary Olympics i februari nästa år.

Läs också: Guldnivå – men fjärde plats i storköksklassen

Temat Closer kommer att synas i allt från lagets tävlingsmeny, träningar, sponsorsamarbeten och framförallt i själva tävlingsmomentet.

– Temat sammanfattar verkligen allt vi brinner för. Vi vill komma närmare råvarorna, producenterna, hjärtat och smakerna. Närmare perfektion helt enkelt. Något vi tror att man uppnår genom att gå in i varje liten detalj och ständigt försöka utveckla och förbättra. Med den tuffa konkurrens som det är i Culinary Olympics är det detaljerna som blir avgörande, säger Fredrik Andersson, team manager, Svenska Kocklandslaget.

Att arbeta utifrån ett tema är inte längre en del av regelboken i Culinary Olympics, men många lag arbetar fortfarande så för att skapa en röd tråd genom hela tävlingsprocessen.

Årets kocklandslag har tre nya medlemmar, men inga kvinnliga. Culinary Olympics inleds i tyska Stuttgart den 14 februari 2020. Segraren koras den 19 februari.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Johan Jureskog: ”Även köttätare ska äta klimatsmart”

Stor intervju med stjärnkocken som har tröttnat på fine dining och nu satsar på hållbar snabbmat.

Hemburgarlåda med gör-det-själv-kit från Max

Whiskybolaget anpassar till väsentlig lägre försäljning

Max-grundarens stiftelse finansierar ny professur

Altia stöttar krogbransch i kris med utbildningsstipendier

Serverar alla vårdanställda för halva priset

Nyhetsbrev

Tex mex-kedjan Panamigas i konkurs

Arkiv

Tennstopets premiär stoppas av coronakrisen

Urban Delis första pop-in-shop – premiär på Hemköp

Flippin Burgers i rekonstruktion

Gemensam drive thru för fyra krogar

Niklas Ekstedts viltköttbullar på 7-Eleven

Bianchi Café & Cycles i konkurs

Stor köttleverantör i konkurs

Jannes & Royas Kött med 35 anställda och miljonomsättning på obestånd.

Virtuell öl till stöd för mikrobryggerier

Bil- och bordsservering ska skydda kunderna på Max

Kampanj för att rädda bagerier och konditorier

Dubbla franchisepriser till Pinchos

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Take away-drinkar i New York – svåra att förpacka

35 restauranger i upprop för #vartannatbord

Vill göra restaurangbesöken säkrare genom att öka avståndet mellan gästerna.

Hyresstöd för restauranger i regeringens åtgärdspaket

Ölprovning på distans ska hjälpa små bryggerier

Gastro Nord flyttad till oktober

57-procentig ökning av konkurser i mars

Teamet som ska skapa ostupplevelser

Ikea stänger alla sina restauranger i Sverige

Systembolaget begränsar öppettiderna

”Ta ert ansvar – sälj restaurangernas mat”

Absolut tillverkar desinficeringssprit

Gateau säger upp 85 provanställda

Menupay permitterar 60 procent av personalen

Här är Årets rätt

Även Systembolaget ser "coronaboost"

Impossible Foods tar in halv miljard dollar

Dubbel Dubbel-premiär i Stockholm

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094