23948sdkhjf

AR ska halvera upplärningstid hos Kopparbergs

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Kopparbergs Bryggeri vill lära sin personal att hantera företagets maskiner både snabbare och säkrare med hjälp av AR-teknik (Augmented Reality).

Läs också: Kopparbergs: Lägre resultat men framgång för Pink Gin

I dagsläget tar det mellan sex och åtta veckor för en ny medarbetare att lära sig hantera de maskiner som används för att tappa och förpacka dryck eftersom vissa moment bara utförs var tredje vecka, vilket gör det svårt att öva i skarpt läge.

– Det skapar en otrygghet för operatörerna. Om du inte gör rätt stoppar du hela produktionsavsnittet, säger Fredrik Karlsson, produktionschef på bryggeriet, i en kommentar.

Med den nya tekniken kan operatörerna med hjälp av ett särskilt par AR-glasögon steg gör steg träna på att hantera maskinerna oftare och helt riskfritt.

– Jag tror att vi kommer att kunna halvera upplärningstiden. Vi ser också att vi kan skapa en större trygghet för både nya och gamla operatörer, som får en chans att öva och validera sina kunskaper. Dessutom blir det ett intressant arbetsmoment att få jobba med AR och vi tror att det kan locka fler yngre till branschen, säger Fredrik Karlsson.

Tekniken som utvecklats av IT-konsultbolaget Nethouse i Örbebro med assistans av Örebro universitet kommer nu att testas på Kopparbergs under hösten för att sedan utvärderas. Därefter kommer fler företag inom industri och utbildningssektorn bjudas in för att se resultaten.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hit kommer Daisy's och Waynes Coffee

Kopparbergs: Lägre resultat men framgång för Pink Gin

Stjärnkock på nya restaurangen Feira

Ny restaurangdel ovanför handlarna i nyrenoverade Östermalmshallen.

Tävling
Årets unga kock korad

Vivino backar – halvvägs

Grön Michelinstjärna till Fotografiska

Nyhetsbrev

Tionde stekhuset hamnar i Karlstad

Hösten 2020 öppnar Blackstone Steakhouse på Bryggudden i Karlstad.

Arkiv

Tävling
Guldnivå – men fjärde plats i storköksklassen

Bagerierna som säljer flest semlor

De är Sveriges grönaste varumärken

Tv-kock med både ny krog och podd

Nu finns Knut även som lanthandel

Max grundare instiftar stort livsmedelspris

Tävling
OS-silver till kocklandslaget – guld till juniorerna

Systembolaget stämmer danska vinappen Vivino

Bores lanserar gatukök 2.0 på två nya orter

Max ska växa i Borås och Mölndal

Alla svenska krogar som tog hem Michelin-stjärnor

Aloë, Etoile och Oaxen uppmärksammades under ceremonin i Norge.

Axfood Snabbgross till restaurangtäta Jönköping

Spendrups cementerar förstaplatsen på Systemet – ökade 9,5 procent

Freetrailers släpvagnar till Max

Single-malt veteran i nya kläder

Absolut vodka-ägare sänker prognos efter coronoviruset

Kök räddar käk på skånska restauranger

Ciderguru till Sverige – odlarnas intresse ökar

Catenaccis Giretto nu även på Södermalm

De tar över Cuba Cola

Omnipollo öppnar sitt första bryggeri – i en kyrka

Asien lyfte Carlsbergs ölförsäljning

Dyster januari – 25 procent fler krogkonkurser

El Bulli-kocken Ferran Adrià gästar Stockholm i vår

Foodora byter vd och siktar på nya ”sista milen”-kunder

Coop dubblar mängden naturbeteskött

Samma chef's table-koncept men med nytt namn

Årets viltkock vill se mer vilt på krogen

Vill få Starbucks att erbjuda gratis vegomjölk

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.096