23948sdkhjf

Nu kommer det "omöjliga" fläsket

| Av Johan Lind / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Det amerikanska företaget Impossible Foods, som i likhet med Beyond Meat verkar inom sektorn växtbaserade köttersättningsprodukter, kommer i januari att lansera två produkter som liknar fläskkött.

Läs också: Impossible säger nej till McDonalds – då kliver Beyond in

Det meddelade bolaget tidigare i veckan, rapporterar tidningen Washington Post.

De två nya fläskprodukterna, som benämns Impossible Sausage, ska lanseras vid 139 amerikanska Burger King-restauranger i slutet av månaden.

I november rapporterade Bloomberg News att Impossible Foods har ställt in siktet på världens största köttmarknad: Kina, som står för 28 procent av köttkonsumtionen i världen.

För att lyckas i Kina måste Impossible Foods få fram en riktigt bra produkt som liknar fläsk och griskött, då det är favoritmaten för många kineser. Arbetet är på god väg, uppgav bolagets vd Pat Brown för Bloomberg TV då.

Läs också: Vegan stämmer Burger King

"Vi har redan mycket bra prototyper för växtbaserat fläsk. Det är egentligen bara en fråga om om att kommersialisera och skala upp", sade han till kanalen.

Av kinesernas dagliga köttintag utgörs över 60 procent av griskött, men den pågående epidemin av afrikansk svinpest har drivit upp priserna kraftigt och därmed blivit en plåga för många av landets hushåll.

Impossible Food vill också ta sina produkter till Europa. En ansökan om tillstånd för att företaget ska få använda soja-leghemoglobin ligger hos EU som har strikta regler gällande modifierad mat.

Impossible Foods är för närvarande inte börsnoterat.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Årets viltkock vill se mer vilt på krogen

28:e restaurangen för snabbväxande Chopchop

Vill få Starbucks att erbjuda gratis vegomjölk

Burktappare Årets Ölutvecklare

Förbud mot kontantfria restauranger i New York

Picadeli lanserar "Picabowl"

Nyhetsbrev

Hedda Spendrups nya bryggeri öppnar restaurang

Omakas första öl färdigbryggt – döpt till Mother.

Arkiv

Hållbarhetsprofilen Paul Svensson nu även hedersdoktor

Espresso House till butikshyllorna

Axfood Snabbgross vill växa i Linköping

Upp till bevis för Myllymäki – Aira invigs i mars

Ambitionen är att skapa en restaurang i världsklass i det nybyggda huset på Biskopsudden.

Tennstopet återuppstår i april – med systerkrog

Snabbpastakedja letar franchisetagare

Här finns landets bästa pizzerior

Efter stängningarna – Sushirullen med nytt franchisekoncept

Korvkedja expanderar med franchise

Gourmetkorv kliver för första gången utanför Göteborg.

Nya Carnegiebryggeriet bygger ny anläggning

Midan bland nytillskotten i Kista Galleria

EM-silver för Svenska konditorlandslaget

Arnold's – nu även med lunchservering

Nystartad krog som brinner för öl

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Modemärke lanserar eget vin

Impossible säger nej till McDonalds – då kliver Beyond in

”Pucken” fyller 20 år

Eldrivna kylfordon för urban transport av livsmedel

Nu kommer det "omöjliga" fläsket

Cirkusfråga i ansökan till ny Pinchos

Kaffekedja lanserar återanvändbara kaffemuggar

Storproducent av alkoholfria viner byter namn

Tar förnybart sugrör till marknaden

Nu finns Max även på Kungsholmen

Uber Eats i samarbete med saluhall och Icabutik

Anrikt bryggeri byter profil och expanderar

Nu kommer Starbucks – till butikshyllorna

McDonald's har slut på halloumi

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.096