23948sdkhjf

Nu kommer det "omöjliga" fläsket

| Av Johan Lind / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Det amerikanska företaget Impossible Foods, som i likhet med Beyond Meat verkar inom sektorn växtbaserade köttersättningsprodukter, kommer i januari att lansera två produkter som liknar fläskkött.

Läs också: Impossible Foods tar in halv miljard dollar

Det meddelade bolaget tidigare i veckan, rapporterar tidningen Washington Post.

De två nya fläskprodukterna, som benämns Impossible Sausage, ska lanseras vid 139 amerikanska Burger King-restauranger i slutet av månaden.

I november rapporterade Bloomberg News att Impossible Foods har ställt in siktet på världens största köttmarknad: Kina, som står för 28 procent av köttkonsumtionen i världen.

För att lyckas i Kina måste Impossible Foods få fram en riktigt bra produkt som liknar fläsk och griskött, då det är favoritmaten för många kineser. Arbetet är på god väg, uppgav bolagets vd Pat Brown för Bloomberg TV då.

Läs också: Disney och Impossible Foods i samarbete

"Vi har redan mycket bra prototyper för växtbaserat fläsk. Det är egentligen bara en fråga om om att kommersialisera och skala upp", sade han till kanalen.

Av kinesernas dagliga köttintag utgörs över 60 procent av griskött, men den pågående epidemin av afrikansk svinpest har drivit upp priserna kraftigt och därmed blivit en plåga för många av landets hushåll.

Impossible Food vill också ta sina produkter till Europa. En ansökan om tillstånd för att företaget ska få använda soja-leghemoglobin ligger hos EU som har strikta regler gällande modifierad mat.

Impossible Foods är för närvarande inte börsnoterat.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Naturskön matupplevelse på restaurang Nowhere

Pionjärprojekt med biobaserade plastflaskor

Målet är att ha de första biobaserade flaskorna i butikerna 2023. 

Entreprenör köper huvuddelen av Vapiano

Max nyinvger i Ystad

Svenska Burger King först med återvinningsbar ventilation

Nyhetsbrev

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken har fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Arkiv

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.187