23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RS & FastFood

Max tar Impossible Foods till Sverige med ny burgare

Max lanserar växtbaserade Unicorn Burger ihop med den amerikanska jätten Impossible Foods.

Max har inlett ett samabete med den amerikanska köttsubstitutillverkaren Impossible Foods. I utvalda Max-restauranger i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala serveras nu en växtbaserad Unicorn Burger. På samtliga av dessa restauranger kommer även nuvarande Plant Beef att bytas ut mot Impossibles växtbaserade kött.

– Vi har länge sökt efter fler växtbaserade alternativ som inte kompromissar med smak, upplevelse eller kvalitet. Växtbaserat kött från Impossible Foods är det mest övertygande på länge och jag är stolt över att Max är först ut med den här produkten, säger Jonas Mårtensson, chefskock på Max Burgers.

Max har sedan lanseringen av Green-familjen 2016 haft växtbaserade alternativ som en del av menyn. Den nya Unicorn-burgaren toppas med het gochujangmajonnäs, cheddarsmältost, picklad rödlök, gul lök, krispig isbergssallad, saltgurka och serveras i ett mjukt Friscobröd. 

Målet är att minst hälften av alla sålda måltider ska vara något annat än rött kött. 

– Det har skett ett trendbrott i branschen, där många dragit ner på vegetariska alternativ. Vi ser det däremot som vår uppgift att fortsätta vara ledande och visa att det går att kombinera hållbarhet, innovation och smak. Unicorn Burger är ett tydligt exempel på det, säger Jonas Mårtensson.

Hypen kring både Impossible Foods och konkurrenten Beyond Meat var enorm när de lanserade sina växtbaserade köttalternativ, men i dag är intresset inte alls som förut. Försäljningen inom segmentet har dalat och investeringsviljan rasat. 

– Max är den perfekta partnern för att ta Impossible-produkterna till Sverige. Unicorn Burger kombinerar vår gemensamma smakexpertis för att skapa något som är superjuicy och riktigt gott. Max har länge varit en pionjär inom snabbmatsbranschen när det gäller att erbjuda växtbaserad mat där smaken står i centrum. Det är samma filosofi vi har med våra produkter, vilket gör att det här samarbetet känns helt naturligt, säger Bram Meijer, VP International Marketing på Impossible Foods.

Impossible Foods hade ett samarbete med Burger King redan 2021.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.032|