23948sdkhjf

Spendrups cementerar förstaplatsen på Systemet – ökade 9,5 procent

Systembolagets försäljningsstatistik är trevlig läsning för Spendrups som knaprar ytterligare marknadsandelar.

Årets leverantör på Dagligvarugalan 2019, Spendrups, fortsätter den starka tillväxten inte bara när det gäller de alkoholsvagare alternativen.

Läs också: Årets kock-vinnare på foodtruck-turné

I Systembolagets årsstatistik för 2019 står de klart att de utklassade de närmaste ölkonkurrenterna på marknaden med en tillväxt9,5 procent i kronor. Öltvåan Carlsberg mäktade med 0,4 procent och trean Åbro ökade med 0,2. 

Den starka tillväxten de senaste åren har cementerat Spendrups i toppen både när det gäller försäljning i kronor och liter.

Vi är mycket nöjda med vårt utfall och känner att det är ett kvitto på att vi skapar relevanta erbjudanden. Det är extra kul att det är så många olika varumärken som växer i portföljen, säger Henrik Åström, marknadsdirektör på Spendrups till Food Supply.

Vilka är de största bakomliggande orsakerna till årets framgångar?

Läs också: De tar över Cuba Cola

Den enskilt starkast bidragande orsaken är tempohöjningen för Norrlands Guld som växer kraftigt, men bredden på tillväxten är det viktigaste, det är väldigt få saker som gått dåligt i vår ölportfölj.

Dryckesjätten sålde totalt cirka 79 miljoner liter till ett värde av runt 3,5 miljarder kronor hos Systembolaget under 2019, vilket stärkte den totala marknadsandelen med 0,4 procent i kronor och 1,0 procent i liter.

Spendrups har nu en marknadsandel hos Systembolaget på 8,8 procent i kronor och 15,5 procent i liter.

Försäljningsförändring bland de största leverantörerna hos Systembolaget 2019 i kronor. Marknadsandel redovisas inom (parentes)

  • Spendrups Bryggeri: 9,5% (8,8%)
  • Altia Sweden: 8,8% (5,9%)
  • Carlsberg Sverige: 0,4% (5,8%) 
  • Giertz Vinimport: 5,6% (5,2%)
  • Pernod Ricard Sweden: 2,8% (4,2%)
  • Nigab: 27,2% (4,0%) 
  • The Wine Team Global: 11,4% (3,3%)
  • Åbro Bryggeri: 0,2% (3,3%) 
  • Oenoforos: -7,1% (2,8%) 
  • Galatea: 3,4% (2,8%)
  • Total försäljningsutveckling: 4,1%

Källa: Systembolaget

Försäljningsförändring bland de största leverantörerna hos Systembolaget 2019 i antal liter. Marknadsandel redovisas inom (parentes)

  • Spendrups Bryggeri: 8,6% (15,5%) 
  • Carlsberg Sverige: 0,0% (13,0%) 
  • Åbro Bryggeri: -0,6% (8,5%) 
  • Kopparbergs Bryggeri: -4,9% (5,4%) 
  • Giertz Vinimport: 4,5% (4,4%) 
  • Galatea: 5,5% (4,1%) 
  • Altia Sweden: 13,5% (3,4%) 
  • Oenoforos: -9,9% (2,8%)
  • The Wine Team Global: 9,4% (2,6%) 
  • Krönleins: -4,8% (2,4%) 
  • Total försäljningsförändring: 1,4%

Källa: Systembolaget

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.205