23948sdkhjf

Spendrups cementerar förstaplatsen på Systemet – ökade 9,5 procent

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Systembolagets försäljningsstatistik är trevlig läsning för Spendrups som knaprar ytterligare marknadsandelar.

Årets leverantör på Dagligvarugalan 2019, Spendrups, fortsätter den starka tillväxten inte bara när det gäller de alkoholsvagare alternativen.

Läs också: De tar över Cuba Cola

I Systembolagets årsstatistik för 2019 står de klart att de utklassade de närmaste ölkonkurrenterna på marknaden med en tillväxt9,5 procent i kronor. Öltvåan Carlsberg mäktade med 0,4 procent och trean Åbro ökade med 0,2. 

Den starka tillväxten de senaste åren har cementerat Spendrups i toppen både när det gäller försäljning i kronor och liter.

Vi är mycket nöjda med vårt utfall och känner att det är ett kvitto på att vi skapar relevanta erbjudanden. Det är extra kul att det är så många olika varumärken som växer i portföljen, säger Henrik Åström, marknadsdirektör på Spendrups till Food Supply.

Vilka är de största bakomliggande orsakerna till årets framgångar?

Läs också: Hedda Spendrup lanserar nytt bryggeri

Den enskilt starkast bidragande orsaken är tempohöjningen för Norrlands Guld som växer kraftigt, men bredden på tillväxten är det viktigaste, det är väldigt få saker som gått dåligt i vår ölportfölj.

Dryckesjätten sålde totalt cirka 79 miljoner liter till ett värde av runt 3,5 miljarder kronor hos Systembolaget under 2019, vilket stärkte den totala marknadsandelen med 0,4 procent i kronor och 1,0 procent i liter.

Spendrups har nu en marknadsandel hos Systembolaget på 8,8 procent i kronor och 15,5 procent i liter.

Försäljningsförändring bland de största leverantörerna hos Systembolaget 2019 i kronor. Marknadsandel redovisas inom (parentes)

  • Spendrups Bryggeri: 9,5% (8,8%)
  • Altia Sweden: 8,8% (5,9%)
  • Carlsberg Sverige: 0,4% (5,8%) 
  • Giertz Vinimport: 5,6% (5,2%)
  • Pernod Ricard Sweden: 2,8% (4,2%)
  • Nigab: 27,2% (4,0%) 
  • The Wine Team Global: 11,4% (3,3%)
  • Åbro Bryggeri: 0,2% (3,3%) 
  • Oenoforos: -7,1% (2,8%) 
  • Galatea: 3,4% (2,8%)
  • Total försäljningsutveckling: 4,1%

Källa: Systembolaget

Försäljningsförändring bland de största leverantörerna hos Systembolaget 2019 i antal liter. Marknadsandel redovisas inom (parentes)

  • Spendrups Bryggeri: 8,6% (15,5%) 
  • Carlsberg Sverige: 0,0% (13,0%) 
  • Åbro Bryggeri: -0,6% (8,5%) 
  • Kopparbergs Bryggeri: -4,9% (5,4%) 
  • Giertz Vinimport: 4,5% (4,4%) 
  • Galatea: 5,5% (4,1%) 
  • Altia Sweden: 13,5% (3,4%) 
  • Oenoforos: -9,9% (2,8%)
  • The Wine Team Global: 9,4% (2,6%) 
  • Krönleins: -4,8% (2,4%) 
  • Total försäljningsförändring: 1,4%

Källa: Systembolaget

Mer om: drycker | Spendrups
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Naturskön matupplevelse på restaurang Nowhere

Pionjärprojekt med biobaserade plastflaskor

Målet är att ha de första biobaserade flaskorna i butikerna 2023. 

Entreprenör köper huvuddelen av Vapiano

Max nyinvger i Ystad

Svenska Burger King först med återvinningsbar ventilation

Nyhetsbrev

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken har fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Arkiv

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109