23948sdkhjf

Sushi Yama ska gasa med nya ägare

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Siktar på 100-150 nya restauranger med förstärkt styrelse.

Riskkaptialbolaget Litorina köper hela Sushi Yama-kedjan och bildar ett nytt bolag där de tidigare ägarna, tvillingbröderna Sargon och Ninos George, finns kvar som aktiva minoritetsdelägare.

Läs också: Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Bröderna öppnade sin första sushi-restaurang i PK-huset i Stockholm 2008. I dag har Sushi Yama växt till 47 restauranger från Borlänge i norr till Göteborg i söder. Den 47:e restaurangen öppnade i Jakobsbergs centrum i Järfälla kommun den 28 februari. Klart är också att det tillkommer en restaurang i Skövde senare i vår.

– Fram till nu har vi växt helt organiskt och resan har varit underbar, men vi har också varit begränsade. Vi är glada över att Litorina har klivit in som partner och att vi har fått en förstärkt styrelse. Vi tror att Litorinas erfarenhet, starka nätverk och resurser kommer att främja våra ambitioner för fortsatt utveckling av vårt koncept och att stärka Sushi Yamas närvaro i och utanför Sverige, berättar Sargon George, medgrundare och vd för Sushi Yama, i ett pressmeddelande.

Sushi Yama sysselsatte förra året nära 400 medarbetare och omsatte 240 miljoner kronor med en rörelsemarginal på cirka 15 procent. Baserat på tidigare transaktioner i restaurangbranschen indikerar det, enligt Breakit, en värdering på 150 till 250 miljoner kronor av Sushi Yama-koncernen.

Den nya ägarkonstellationen ser en tydlig potential till fortsätt tillväxt i Sverige, med utrymme för ytterligare 100-150 restauranger. Målet är också att etablera sig i de nordiska grannländerna och i övriga Europa.

– Det är planen på fem eller kanske sex års sikt. Vi kommer att börja snegla på andra marknader i slutet av året och räknar med att gå in i Finland, Norge och Danmark de närmaste åren, säger Sargon George till Breakit.

Läs mer om: Sushi Yama
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Foodora i samarbete med Instagram

Klart med ny vd för Restaurangakademien

Svensk sprit tog hem guld i USA

Ny alkoholfri öl till dumplings

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Nyhetsbrev

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Arkiv

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Sparrisen hotad av frost och corona

Jägermeister satsar på svensk webbshop

Donkin Donuts nyanställer 25 000

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125