23948sdkhjf

Svenska Burger King först med återvinningsbar ventilation

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Nu är det möjligt att, trots fett och sot, återvinna ventilationen från restaurangkök och låta energin gå tillbaka ner i fastigheten. Det Karl-Johan Persson-stöttade svenska cleantech-företaget Enjay ligger bakom den nya tekniken. Burger King i Sverige är den första kedjan i världen att använda den.

Läs också: Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Det har länge ansetts omöjligt att, på ett ekonomisk hållbart sätt, återvinna energi ur ventilationen i fastigheter med restaurangverksamhet. Men med den teknik som Enjays utvecklat och lanserat är detta möjligt. 2016 satte Burger King in det första Lepido-systemet på en restaurang i södra Sverige. Från och med nu blir systemet byggstandard på alla nya svenska Burger King-restauranger.

– Vi satsar på att hitta nya klimateffektiva lösningar som verkligen fungerar. Detta är ett tydligt exempel och ett steg i att göra hela vår verksamhet mer energismart, säger Iwo Zakowski, general manager på Burger King Sverige.

Lepido består av en underhållsfri energiåtervinningsenhet för särskilt utmanande miljöer. Enheten fungerar i såväl varma som kalla klimat och den återvunna energin kan användas till värme eller kyla i ventilation, varmvatten eller i element.

– Att vår energiåtervinningsenhet fungerar utmärkt på Burger King, som grillar sin mat över eld, visar på att Lepido kommer kunna användas i ventilationssystem på alla typer av restauranger, säger Jesper Wirén, Enjay:s vd och grundare.

Bland investerarna bakom Enjay återfinns den före detta H&M vd:n Karl-Johan Perssons bolag Philian AB. Företaget har blivit utsett till “Climate Solver” av WWF och är även en av finalisterna i världens största klimattävling, SET 2020, som anordnas av den tyska energimyndigheten (DENA) och World Energy Council.

Mer om: burger king | miljö
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny alkoholfri öl till dumplings

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nyhetsbrev

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Arkiv

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Kända kockar serverar Abbas sill på pop up-krog

Digitala kedjan Tacotarian ska stötta lokala restauranger

Nya Beyond-fabriker ska möta efterfrågan i Europa

Tävling
En kvinna och sju män klara för final i Årets kock

Sparrisen hotad av frost och corona

Jägermeister satsar på svensk webbshop

Donkin Donuts nyanställer 25 000

Ny Pontus-bistro på Kungsholmen i höst

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Max nyinvger i Ystad

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Resten av Vapiano i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109