23948sdkhjf

Striden om godaste burgaren – Max svarar på kritiken

Inget konstigt att registrera en logotyp med payoff, menar globala marknadschefen Maria Ziv.

En gång i tiden utmanade Max den amerikanska jätten McDonald's i uppkäftiga kampanjer. Nu utmanas Max av Bastard Burgers som i en reklamkampanj riktat in siktet på sin äldre norrländska snabbmatskollega.

– Att Max har kunnat ge sig själv ensamrätt på att vara godast är lite absurt, sa Simon Wanler, vd och medgrundare på Bastard Burgers, i förra veckan.

Det han syftar på är att figuren med Max logotype ovanför texten Sveriges godaste burgarenumera finns i varumärkesdatabasen hos Patent- och registreringsverket, PRV. Det nationella varumärket registrerades i augusti förra året och är giltigt till och med den 8 juni 2031. 

Nu svarar Max globala marknadschef Maria Ziv på kritiken kring varumärkesskyddet.

– Det är vanligt att företag registrerar sin logotyp med payoff för att ha möjlighet att använda den i olika sammanhang. Många logotyper innehåller en payoff som är ett allmänt och beskrivande uttalande, och som används i kombination med företagslogotypen. För oss var det inte konstigare än så.

Vi har självfallet inte tagit patent på smak eller varumärkesskyddat ”Sveriges godaste burgare” som fras, den är fri för vem som helst att använda, fortsätter hon.

Ziv konstaterar att skapa rivalitet mellan varumärken är ett beprövat sätt att få uppmärksamhet.  

– Deras kampanj är effektiv, det måste man ge dem. Vi hämtar alla kraft på olika sätt, personligen tycker jag inte att världen behöver mer konflikter. Alla får givetvis välja sin egen väg. 

I sin reklamkampanj hänvisar Bastard Burgers till en färsk undersökning som genomförts av Norstat. Där svarar 30 procent att Bastard serverar den godaste hamburgaren. Max hamnar på andra plats med 20 procent. 

Maria Ziv väljer att hellre lyfta fram Capacents undersökning, som genomförts i flera år. Där ställs den öppna frågan ”Vem tycker du har de godaste burgarna?” och enligt Ziv svarar den klart största andelen Max. Även på sin hemsida refererar kedjan till undersökningen som svar på varför Max säger sig ha den godaste burgaren. 

– Men det är över 70 olika restauranger som nämns spontant. Spektrumet är således brett och utbudet utökas hela tiden. Idag finns flera kategorier med olika förutsättningar och olika slags kök. Allt från en finkrog med sitt sätt att tillaga och sin ambitionsnivå, till gatuköket som har helt andra förutsättningar. Smakpreferenser skiljer sig och tillfället och andra önskemål spelar så klart in för vilken burgare som smakar bäst där och då, avslutar Maria Ziv.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.107